13 februari 2019

CDA en VVD stellen vragen over vertraging Hoekse Lijn

De Hoekse Lijn is onderdeel van de verbetering van het openbaar vervoer die de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) maakt. Vorige week werd echter duidelijk dat de ingebruikname van de lijn, die aanvankelijk in september 2017 zou gaan rijden, opnieuw vertraagd is. Het CDA Zuid-Holland stelt, samen met de VVD, vragen aan het College over de ontwikkelingen en eventueel te nemen maatregelen.

De Hoekse Lijn betreft enerzijds het moderniseren van het tracé tussen Schiedam en Hoek van Holland, alsmede een kleine kilometer nieuw spoor en een nieuw station ‘Hoek van Holland Strand’. Sinds april 2017 wordt vervangend busvervoer aangeboden aan reizigers die tussen Schiedam-Centrum en Hoek van Holland willen reizen. De gemeente Rotterdam, die de Hoekse Lijn in opdracht van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag realiseert, noemt de nieuwe vertraging een forse tegenvaller en een teleurstelling voor de reizigers.

De vertraging van de ingebruikname van de Hoekse Lijn is bijzonder vervelend voor reizigers en ondernemers. Ook betekent dit dat menig reiziger nu de auto neemt en dit zorgt voor extra drukte op de wegen. Daarnaast kost iedere maand extra vertraging ongeveer € 1,5 mln., inclusief de kosten voor het vervangend vervoer.

Omdat de Hoekse Lijn belangrijk is voor de bereikbaarheid in Zuid-Holland, heeft het CDA Zuid-Holland daarom samen met de VVD vragen gesteld aan het college in hoeverre de provincie betrokken is bij de ontwikkelingen en of zij kansen ziet om de realisatie te doen versnellen. “Heel veel reizigers, gezinnen en ondernemers wachten op de ingebruikname van de Hoekse Lijn,” aldus CDA-Statenlid Muzaffer Cetin. “Het traject betekent een forse verbetering voor de bereikbaarheid, leefbaarheid en bedrijvigheid van het gebied. De vertraging is een teleurstelling voor reizigers en het kost ook nog eens een hoop geld.”

Ook zijn er vragen gesteld om de Hoekse Lijn door te trekken naar het Westland. Het CDA heeft dit ook opgenomen in haar verkiezingsprogramma. Voor de verre toekomst zou het natuurlijk prachtig zijn om een lightrail/OV-rondje om Den Haag - Rotterdam te krijgen. Het zou daarom goed zijn om plannen verder te inventariseren.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.