06 september 2017

CDA stemt in met Midden-Delfland als Bijzonder Provinciaal Landschap

De CDA-fractie in Provinciale Staten is zeer te spreken over het plan om Midden-Delfland de status van Bijzonder Provinciaal Landschap te geven. De gemeente zou daarmee de eerste regio zijn met deze status in de provincie Zuid-Holland. Statenlid Maurits de Haan: "In Midden-Delfland is ruim voldoende draagvlak bij alle betrokken partijen om dit tot een succes te maken."

Met het oog op het zetten van een trend voor andere regio’s, pleitte het CDA vandaag in de commissie Duurzame Ontwikkeling voor een vroegere evaluatie van de plannen. De Haan: "Wat het CDA betreft wordt er al geëvalueerd na vier jaar, in plaats van pas na acht jaar. Dit geeft dan mogelijkheid om waar nodig bij te sturen in de uitvoering en de verdere voortgang. Draagvlak creëren is één, maar het behouden is twee. Een herijking houdt iedereen scherp."

Ook waarschuwde De Haan dat een status als Bijzonder Provinciaal Landschap niet mag betekenen dat een gebied vastgezet wordt. "Deze status geeft het belang aan van het open en groen houden van een gebied, en het behoud van de unieke waarden. Maar er moet nog wel gewoond en gewerkt kunnen worden, ook als het gaat om de agrarische bedrijven die in Midden-Delfland gevestigd zijn."

De gemeente Midden-Delfland heeft namens vele partijen een aanvraag ingediend om aangewezen te worden als Bijzonder Provinciaal Landschap. Midden-Delfland pleit voor deze status voor het waardevolle veenweidelandschap in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). De gemeente is hiermee de eerste aanvrager in de provincie Zuid-Holland. De aanvraag kan dan ook gezien worden als eventuele trendsetter voor andere regio’s.