12 oktober 2022

CDA vraagt opheldering over problemen met de pont Maassluis Rozenburg

De veerverbinding tussen Maassluis en Rozenburg is wederom onderbroken, dit keer vanwege technische problemen aan de koeling van de hoofdmotoren. Het CDA stelt daarom samen met PvdA, SP, GroenLinks, VVD en SGP schriftelijke vragen aan het Zuid-Hollandse college van Gedeputeerde Staten.

In een recent artikel in het AD (5 oktober 2022) geeft exploitant Blue Amigo aan dat het veer mogelijk pas eind volgende week weer kan varen. Tot die tijd zullen reizigers met bussen omrijden. Maar vanwege de bereikbaarheidsproblemen rondom Rozenburg en omdat de bussen zonder tussenstop van en naar de opstapplaats van de veerpont rijden, hebben reizigers last van een veel langere reisduur.

Naast de Blankenburg – de veerpont die nu tijdelijk uit de vaart is – beschikt de exploitant tevens over de spitsboot Staeldiep. Deze is echter al geruime tijd niet operationeel vanwege het geringe aantal reizigers aan het begin van de coronapandemie. De Zuid-Hollandse politieke partijen wijzen het college erop dat exploitant Blue Amigo de veerverbinding nu niet volgens contract uitvoert en vragen zich af waarom er geen goede vervanging van de Blankenburg beschikbaar is, zoals de Staeldiep of een eventueel andere veerpont.

“Zeker zolang de Blankenburgtunnel niet gereed is en reizigers daardoor kampen met veel files en vertragingen, is de veerverbinding vitaal voor de bereikbaarheid tussen Rozenburg en Maassluis,” aldus CDA-fractievoorzitter Michel Rogier. “Er moet daarom binnen een redelijke termijn een vervangende boot beschikbaar zijn.” Mocht dit toch niet mogelijk zijn, zal het vervangende busvervoer volgend de politieke partijen minimaal op meerdere punten aan moeten sluiten, zodat het tegemoet komt aan de wensen van de reizigers.