25 oktober 2023

Een zee van kansen

Op maandag 23 oktober bracht Eline Vedder, woordvoerder visserij van de CDA-fractie en nummer twee op de CDA-kandidatenlijst voor de Tweede Kamer, een bezoek aan Yerseke en Stellendam. Tijdens haar bezoek sprak ze uitgebreid met vertegenwoordigers van de visserijsector over de kansen en uitdagingen waar zij voor staan. Ook leden van de Zuid-Hollandse Statenfractie waren aanwezig bij dit bezoek.

In Yerseke richtte het bezoek zich onder andere op het belang van ruimte voor het kweken van oesters en de zoektocht naar nieuwe doelgroepen voor mosselen. De visserijsector in Yerseke staat voor de uitdaging om te innoveren en nieuwe markten aan te boren, en Vedder toonde zich zeer geïnteresseerd in de ideeën en behoeften van de sector.

Daarnaast werd er gesproken over de impact van natuurwetgeving op de visserij. De vertegenwoordigers van de sector deelden hun zorgen over beperkingen die de huidige wetgeving oplegt aan een relatief kleine sector. Vedder luisterde aandachtig naar deze zorgen en beloofde deze kwesties verder onder de aandacht te brengen in de politieke arena.

Na Yerseke vertrok het gezelschap naar Stellendam waar de United Fish Auction (UFA) werd bezocht, het samenwerkingsverband van visafslagen van Stellendam, Scheveningen en Colijnsplaat.  Voor de toekomst van de visserij is samen optrekken van belang volgens UFA. Zo kan ervoor worden gezorgd dat verse Noordzeevis en garnalen op verantwoorde wijze beschikbaar blijven voor afnemers. Het Nederlandse visserijbeleid richt zich vooral op verduurzaming van de visserijsector. UFA heeft daarom in 2015 het Visserij-innovatiecentrum Zuidwest Nederland opgericht. Dit innovatiecentrum ondersteunt de visserijsector bij innovatie- en kennisvraagstukken.

Het bezoek van Eline Vedder aan Yerseke en Stellendam benadrukt het belang dat het CDA hecht aan de visserijsector in Nederland en de wens om de sector te ondersteunen bij het vinden van duurzame oplossingen voor hun uitdagingen.

In de avond vond in Bruinisse een ledenbijeenkomst plaats van de CDA afdelingen Zuid-Holland en Zeeland met een paneldiscussie tussen de regionale kandidaten Easther Houmes (17 - Zeeland) en Paul Boogaard (23 - Zuid-Holland / Hoeksche Waard).