Large,Container,Vessel,Unloaded,In,Port,Of,Rotterdam
07 april 2021

Extra steun voor Rotterdamse haven bij oplossen logistieke puzzel

De Rotterdamse haven verwacht een ongekend aantal vrachtschepen om de komende dagen te verwerken als gevolg van de stremming in het Suezkanaal. Het CDA Zuid-Holland diende daarom vandaag een motie in om in gesprek te blijven met het Havenbedrijf en de transportsector en hen extra te ondersteunen bij het oplossen van deze enorme logistieke puzzel.

Ruim 10% van de wereldhandel wordt vervoerd door het Suezkanaal, een essentiële handelsroute tussen China en Europa. Op 23 maart kwam het scheepsverkeer echter stil te liggen doordat het containerschip Ever Given aan de grond was gelopen. Het schip is inmiddels losgetrokken, maar de verwachte stroom van vrachtschepen zorgt voor een ongekende druk op de Rotterdamse haven wanneer deze schepen aanmeren.

“De extra zeeschepen die de komende dagen verwacht worden, moeten een plek krijgen om te lossen,” aldus CDA-Statenlid Michel Rogier. “Maar tegelijkertijd willen ook kleinere binnenvaartschepen aanmeren en vrachtverkeer op gang komen om de containers verder te vervoeren.” Volgens Rogier kan de provincie Zuid-Holland een belangrijke rol spelen bij het zo goed mogelijk oplossen van de puzzel. “Denk bijvoorbeeld aan het afstemmen van het verkeer en openen van bruggen en sluizen om de doorstroming zo goed mogelijk te laten verlopen.”

René Segers Hoogendoorn van de Rotterdamse CDA-fractie is blij met de hulp vanuit de provincie. “Regeren is vooruitzien. We weten dat hier een probleem aangevaren komt en we moeten de overlast en opstopping tot een minimum zien te beperken.”

Het CDA heeft het volste vertrouwen in de Rotterdamse bedrijven om deze logistieke uitdaging aan te gaan, maar vraagt aan het college om extra alert te zijn op hulvragen vanuit het havengebied. Rogier: “We willen tenslotte de best bereikbare haven én provincie zijn!”

De motie werd vandaag met brede steun aangenomen.