16 januari 2024

Geen zonnepark in groene ruimte Zoetermeer

Het CDA Zuid-Holland wil niet dat schaarse ruimte in onze provincie wordt opgeofferd aan zonneparken zolang er andere mogelijkheden zijn. Ondanks een aangekondigd verbod op zonneparken in agrarische en natuurgebieden heeft de gemeente Zoetermeer onlangs toch ingestemd met de aanleg van een grootschalig zonnepark aan de Roeleveenseweg. Woordvoerder Tea Both-Verhoeven heeft aan het college van Gedeputeerde Staten gevraagd wat hiertegen te doen is.

In het kader van het klimaatakkoord maken gemeenten afspraken om de opwekking van hernieuwbare energie te realiseren. Bij het plaatsen van zonnepanelen gaat dit volgens de zogenaamde zonneladder. Betrokken partijen kijken eerst of de zonnepanelen op gebouwen kunnen worden gelegd. Pas daarna komen terreinen in bebouwd of het buitengebied in beeld. Zo wordt landbouw- en natuurgrond zoveel mogelijk ontzien.

Het CDA vraagt zich af of in Zoetermeer wel de correcte procedure van de zonneladder is gevolgd. Het lijkt erop dat er binnen en buiten Zoetermeer nog veel onbenutte mogelijkheden op gebouwen zijn om zonne-energie op te wekken. Het CDA wil graag van GS horen hoe de provincie gemeenten kan sturen waar het gaat om het toepassen van de zonneladder.

Verder wil het CDA van GS weten of zij de opvatting van het CDA deelt dat de aanleg van een grootschalig zonnepark een ongewenste aantasting is van de open ruimte. De locatie aan de Roeleveenseweg betreft een gebied waarvan de bestemming oorspronkelijk sport/golfbaan, groen en natuur was. Een keuze voor deze locatie zou ook ingaan tegen het aangekondigde verbod op zonneparken in agrarische- en natuurgebieden.

Woordvoerder Tea Both-Verhoeven: “Voordat Zuid-Holland weer een stukje open ruimte kwijtraakt moet er goed worden gekeken of er geen andere opties zijn. Ik hoop dat GS samen met de gemeente Zoetermeer de aanvraag voor de omgevingsvergunning tijdelijk stopzet om dit te onderzoeken.”