PETER HEIJKOOP
30 augustus 2023

Op weg naar een positieve toekomst na een onrustige zomer

De val van het kabinet was lelijk in alle opzichten, maar helaas niet onverwacht. Het liep fout op migratie, maar dat was vooral om politiek-electorale redenen van de VVD. Het is de vraag of migratie ook hét verkiezingsthema zal zijn, aangezien ons land veel grotere problemen kent: volkshuisvesting, bestaanszekerheid en de polarisatie in de samenleving. En niet te vergeten de enorme vertrouwenskloof tussen de burgers en de overheid en een rechtstaat die steeds meer onder druk komt te staan.

Hoe nu verder? Het is goed dat Wopke Hoekstra snel duidelijkheid gaf over zijn toekomst als partijleider. Na moeilijke jaren moeten we gaan bouwen aan een nieuw CDA. Het is te hopen dat de anonieme, negatieve berichtgeving tot het verleden behoort en het nieuwe elan van een volgende politieke generatie zichtbaar zal worden.

Want dat nieuwe elan is duidelijk aanwezig. De komst van Henri Bontenbal heeft de partij een boost gegeven. Met zijn duidelijke statement dat hij staat voor de bestaanszekerheid van gezinnen en voor het herstel van waarden en normen heeft hij op een positieve wijze gemarkeerd welke kant hij op wil met de partij. Je ziet het aan de energie onder leden en alle positieve reacties in de media. Afgelopen week hebben we in Zuid-Holland meerdere nieuwe leden mogen verwelkomen.

Tegelijkertijd mogen we geen wonderen verwachten in de komende maanden. Het is belangrijk dat we Henri de tijd geven om te bouwen aan een waarden gedreven CDA met herkenbare sociale christendemocratische standpunten. Dat zal nog jaren duren, maar onze gezamenlijke overtuiging dat de Nederlandse samenleving behoefte heeft aan het christendemocratische geluid blijkt ook uit recente peilingen. Bijna een derde van de Nederlandse burgers zijn op dit moment voornemens om te stemmen op Omtzigt, BBB of het CDA. Helaas blijkt uit kiezersonderzoeken het CDA daarbij de minst voor de hand liggende keuze. En daarbij moeten we vooral naar onszelf kijken.

Het laat zien dat wij niet alleen moeten werken aan een herkenbaar en sociaal christendemocratisch verhaal, maar zeker ook aan een transparante, betrouwbare en toegankelijke wijze van politiek bedrijven. Niet onder de Haagse stolp met allerlei zogenaamd beproefde communicatiestrategieën, overgeprepareerde media-optredens en gespin vanuit verschillende kampen. Dat is oude politiek waar onze partij aan kapot dreigt te gaan en waar we hopelijk echt afscheid van gaan nemen.

Hoe dan wel? Met een lijsttrekker die zichzelf is met nieuwe mensen om hem heen. En met de leden, geworteld in de samenleving, in verbinding met lokale afdelingen en lokale politici. Zij vormen de basis van de partij en genieten vaak nog wél het vertrouwen van hun buurt, wijk, dorp of gemeenschap. Ik hoop dat dat ook zichtbaar zal zijn in onze nieuwe lijst voor de Tweede Kamer. Het is misschien wel de laatste kans om onze partij weer middenin de samenleving te brengen en ook de komende decennia een rol van betekenis te laten spelen.

De komende drie maanden zetten we met elkaar de schouders onder een positieve campagne. Wordt vervolgd!

Peter Heijkoop
Voorzitter CDA Zuid-Holland