20 september 2023

Provinciaal debat over Chemours: veilig opgroeien, voor nu en later

Het houdt de gemoederen al jaren bezig in de omgeving Drechtsteden/de Waarden: Chemours. Het chemicaliënbedrijf uit Dordrecht, dat vroeger ook wel bekendstond als DuPont. De vader van onze fractievertegenwoordiger Dagmar van den Herik is opgegroeid in Sliedrecht aan de Baanhoek (tegenover Chemours), zwom daar vaak in de rivier en at daar met het gezin uit de moestuin. Soms vraagt hij zich weleens af hoe groot deze effecten van PFAS op het leven van het gezin waar hij uitkwam zijn geweest. En dat is één gezin, maar dit persoonlijke verhaal kun je doortrekken naar duizenden gezinnen. Als CDA voelen wij ons verantwoordelijk voor de gezondheid van deze mensen en hun leefomgeving. Wij kijken daarom wat wij voor hen kunnen betekenen. Voor nu en in de toekomst. Op initiatief van diverse partijen, waaronder het CDA, werd er een hoorzitting georganiseerd en op 20 september 2023 heeft er een besluitvormende Statenvergadering plaatsgevonden over Chemours.

Lees hieronder onze bijdrage aan deze vergadering.

Bijdrage namens het CDA

De afgelopen maanden hebben wij veel overleg gehad in de regio en met collega Statenleden. Tot gisteravond laat. Een goede samenwerking en terecht want het dossier Chemours vraagt om krachtige en samenwerkende Staten die hun verantwoordelijkheid nemen.

Voorzitter, het zou niet mogen dat kinderen hun zelf geteelde tomaten niet meer mogen eten of dat mensen hun drinkwater niet meer durven te drinken. En misschien wel het allerergste: dat sommige mensen hun vertrouwen kwijt zijn in bedrijven, in de overheid, in elkaar. Ook wij als Statenleden hebben hier een verantwoordelijkheid in, wij zitten hier immers als volksvertegenwoordigers van deze mensen.

Wat kunnen we doen?
Concreet gaat dat over de volgende punten: opkomen voor onze inwoners, een overheid die goed communiceert en een samenwerking met andere overheidslagen om zo snel mogelijk 0 uit de pijp te krijgen.

Opkomen voor de mensen

Als CDA willen we inzichtelijk krijgen wat de impact van PFAS is geweest op onze inwoners. Wat zegt een normering ons, wat zegt een bepaalde uitstoot ons? En wat zijn stoffen die we daarnaast goed in de gaten moeten houden? Een concrete vraag aan de gedeputeerde: is er inmiddels al meer bekend over het RIVM-onderzoek van PFAS waarmee we mogelijk een correlatie kunnen zien?  Mensen verdienen duidelijkheid en in deze situatie moeten we zoveel mogelijk (wetenschappelijk) inzicht krijgen om zo goed mogelijk te kunnen handelen.   Bij goed handelen hoort soms ook maatwerk leveren.

En voorzitter het gaat breder. Het zal allicht de meeste mensen niet ontgaan zijn, maar onlangs stond er een artikel in de krant over restaurant De Merwelanden. Door het negatieve zwemadvies, is het aantal klanten afgenomen. De plek waar de ondernemer jarenlang zijn passie heeft vervuld is daardoor wankel komen te staan. Die onzekerheid zou er niet mogen zijn. Deze man kan er niks aan doen dat er zich te veel PFAS in het water bevindt.  De gedeputeerde laat in het artikel weten dat we als provincie niets kunnen doen. De vraag die we als CDA aan de gedeputeerde hebben, is wat we als steun of advies aan deze ondernemer kunnen geven?

Een overheid die goed communiceert

Het kan voor ons vanzelfsprekend zijn, waar welke informatie te vinden is. Helaas is dat niet voor iedere inwoner zo. Het kan als ingewikkeld worden ervaren wie waar over gaat in dit dossier, maar ook het taalgebruik is niet altijd makkelijk te begrijpen. Daarom hebben wij, samen met andere partijen tijdens de laatste vergadering over Chemours, gevraagd om de communicatie te verbeteren. Gedacht kan worden aan een goede website en een duidelijk aanspreekpunt voor inwoners dat benaderbaar is en informatie verstrekt over PFAS en de rol van Chemours daarin. Graag een reactie daarop van de Gedeputeerde.

Samenwerking met andere organisaties

Als CDA hebben wij contact met gemeenteraadsleden, waterschapsleden, Kamerleden en Europarlementariërs. We zullen dit blijven doen om zo effectief mogelijk op te kunnen treden, zoals de adviescommissie leefomgeving ook stelt. Vergunningverlening moet wat ons betreft strenger.  Daar heeft de provincie andere overheidslagen bij nodig zoals de landelijke overheid, omdat het anders geen standhoudt bij de rechter. Wij zijn hierover in gesprek met onze landelijke CDA-fractie, om bijvoorbeeld potentieel zorgwekkende stoffen te kunnen behandelen als zorgwekkende stoffen. Als eerste stap hiervoor heeft de landelijke CDA-fractie overigens al de motie 0 uit de pijp ingediend. Het CDA spreekt de wens uit dat de landelijke fracties ook gezamenlijk optreden, zoals we dit ook in deze Staten doen.

Tot slot voorzitter. Aan het verleden kunnen we helaas weinig veranderen, maar wel aan de toekomst. Aan de toekomst van ons milieu, de mensen in het hier en nu en de generaties na ons. Laten we ons daarvoor inzetten, elke dag weer.  Om dit kracht bij te zetten worden onder andere de moties die oproepen voor een nulmeting van bodem en water en onderzoek naar intrekken vergunningen en sluiting van de fabriek, mede namens het CDA ingediend.

We zullen mogelijk meerdere moties ondersteunen maar daarvoor wachten we eerst de reactie van de gedeputeerden af.

Klik op de onderstaande knoppen voor de door het CDA gesteunde moties.