22 juni 2023

Provincie moet regie nemen in gebiedsontwikkeling Vlietzone

“De Vlietzone is een uniek gebied, dat vraagt om maatwerk,” zegt CDA-Statenlid Arjen Veerman. “Langs de Vliet wonen, werken, sporten en recreëren mensen. Zorgvuldige ontwikkeling van de Vlietzone in goede samenwerking met inwoners, bedrijven en de betrokken gemeenten is cruciaal. Het leeft in dit gebied.” Dat blijkt ook uit de insprekers op de commissievergadering op 21 juni.

Het CDA vindt het belangrijk dat iedereen fijn kan wonen, werken en recreëren in de Vlietzone. De Vlietzone kent veel ontwikkelkansen, maar er zijn ook risico’s voor de leefbaarheid wanneer er geen maatwerk wordt geleverd. De afgelopen periode heeft de provincie daarom initiatief genomen om samen met de betrokken gemeenten en gebiedspartners een toekomstbeeld voor de Vlietzone te ontwikkelen. Deze is door de meeste betrokken partijen omarmt, maar de gemeente Den Haag heeft dit als enige nog niet gedaan.

Het CDA doet een beroep op de gedeputeerde om de regie te nemen zodat er stappen vooruit gezet kunnen worden. Volgens de Vlietzoom Alliantie barst de Vlietzone van goede burgerinitiatieven. Zo willen de sportverenigingen in de Vlietzoom graag samen bouwen aan een ‘Sportpark van de Toekomst’. Ook wil het ROC Mondriaan samen met bedrijven kijken of er een centrum voor vakopleidingen kan komen op het bedrijventerrein Westvliet. Daarnaast ondersteunt het CDA het voorstel van de Vlietzoom Alliantie voor het verbeteren van de verkeersveiligheid op de Westvlietweg van harte.

“Waar we nu al in actie kunnen komen, moet de provincie dit ook doen,” zegt Arjen Veerman. Zo kan het laaghangende fruit nu al geplukt worden door de verkeersveiligheid op de Westvlietweg aan te pakken. “Dit kan bijvoorbeeld met een inhaalverbod, doorgetrokken strepen en verkeersborden.” Het CDA is overigens niet de enige die partij die aan de slag wil met de toekomst van de Vlietzone. Maar liefst vier bewonersorganisaties hebben ingesproken op dit onderwerp, hun bijdragen konden rekenen op brede steun in de commissie.