27 september 2023

Snel aan de slag met bestrijding rivierkreeften

Het CDA wil dat er haast wordt gemaakt met de bestrijding van de Amerikaanse rivierkreeft en andere exoten. Tot nog toe heeft de Provincie geen plan van aanpak hiervoor opgesteld. In schriftelijke vragen die samen met de VVD zijn ingediend vraagt CDA Statenlid Tea Both-Verhoeven aan GS om op korte termijn met een voorstel te komen hoe de invasieve exoten, met name de Amerikaanse rivierkreeft, kunnen worden bestreden.

Invasieve exoten zijn planten of dieren die van nature niet in Nederland voorkomen en die door snelle vermeerdering schadelijk zijn voor de natuur. Deze exoten vormen een grote bedreiging voor de biodiversiteit en kunnen onomkeerbare schade aan de natuur veroorzaken. Sommige soorten kunnen daarnaast gezondheidsproblemen bij mensen of economische schade veroorzaken.

De vragenstellers willen van het college van GS weten wanneer een plan van aanpak is te verwachten. Zij maken zich met name zorgen over de bestrijding van de Amerikaanse rivierkreeft. Behalve negatieve effecten op de biodiversiteit zijn deze exoten ook slecht voor de waterkwaliteit en de veiligheid van de dijken. In een breed aangenomen motie van 8 maart 2023 werd GS tot actie gemaand en aangespoord samen met de waterschappen een programma te ontwikkelen om de verspreiding van de rivierkreeften in te dammen.  Ook zou het Rijk verzocht worden de mogelijkheden van bevissing met fuik en kreeftenkorf uit te breiden.  De vragenstellers horen graag wat de huidige stand van zaken is.

Het CDA Zuid-Holland maakt zich al langere tijd zorgen over invasieve exoten. Onlangs diende de provinciale afdeling hierover nog een amendement in op het CDA verkiezingsprogramma voor de aanstaande Tweede Kamerverkiezingen. Dit amendement is inmiddels overgenomen op het landelijke partijcongres.