09 februari 2024

Snelfietspad in Sliedrecht moet veiliger

Fietsen is gezond en goed voor het milieu maar het moet wel veilig zijn. In Sliedrecht is een deel van het snelfietspad Tiendweg langs de A15 in zo’n slechte staat dat het tijdens de vorst een aantal dagen dicht moest omdat het meer op een ijsbaan leek. Het CDA vindt dat hier snel wat aan moet worden gedaan.

Het gedeelte van het fietspad waar het om gaat is eigendom van het waterschap Rivierenland. De provincie Zuid-Holland heeft onlangs financieel fors bijgedragen om het gemeentelijke fietspad vanuit Sliedrecht aan te sluiten op dit snelfietspad. Het is namelijk een belangrijke fietsverbinding voor doorgaande fietsers en inwoners van Sliedrecht.

Het fietspad is helaas in slechte staat. Het waterschap Rivierland heeft sommige delen aangepakt maar de gemeente Sliedrecht is hierover niet tevreden. De waterafvoer is nog steeds slecht waardoor er plassen blijven staan. Op de niet opgeknapte delen is het een modderpoel. Om veiligheidsredenen heeft de gemeente het pad al enkele keren moeten afsluiten zodat fietsers moeten omrijden.

Het CDA heeft de gedeputeerde gevraagd om te overleggen met het waterschap Rivierenland of het fietspad zo kan worden verbeterd dat het aansluit bij de kwaliteit die de provincie Zuid-Holland nastreeft. Michel Rogier: “Ik ben blij dat de gedeputeerde heeft toegezegd contact op te nemen met het waterschap Rivierenland en met de wethouder van Sliedrecht. We willen uiteindelijk een fietspad dat schoon, heel en veilig is.”