02 maart 2022

Steun voor opvang Oekraïense vluchtelingen

Al meer dan 400.000 mensen zijn op de vlucht geslagen vanwege de oorlog in Oekraïne. Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) biedt in opdracht van het ministerie van Justitie en Veiligheid opvang aan asielzoekers die naar Nederland komen, maar heeft een tekort aan plekken voor (tijdelijke) opvang. PvdA en CDA in Zuid-Holland roepen daarom op om de voorbereidingen van de opvang van vluchtelingen te ondersteunen.

Het COA is verantwoordelijk voor plaatsing en opvang van asielzoekers in opvanglocaties verspreid over heel Nederland, totdat over hun asielaanvraag is beslist. Na de val van Kabul in augustus 2021 en de komst van Afghaanse vluchtelingen naar Nederland, leidde dit tot een tekort aan opvangplekken en daarmee onmenselijke situaties in de opvanglocaties. “De Nederlandse overheid en de Europese Unie pleiten altijd voor de opvang van vluchtelingen in de regio,” aldus PvdA-Statenlid Evelyn Hijink. “Als het om de oorlog in Oekraïne gaat, zijn wij de regio!”

PvdA en CDA doen daarom de oproep naar Gedeputeerde Staten om gemeenten te ondersteunen die bereid zijn voorbereidingen te treffen om de vluchtelingen goed en ordentelijk op te vangen. Volgens CDA-Statenlid Michel Rogier moet er zo breed mogelijk gezocht worden naar oplossingen om vluchtelingen uit het oorlogsgebied te helpen. “We weten dat het COA de voorkeur geeft aan grootschalige opvang, maar gelet op de ernst en urgentie van de situatie zal elke opvangmogelijkheid die er is benut moeten worden, ook als dit kleinschalig is.”