01 september 2023

Versnel transitie naar circulaire economie

Het CDA Zuid-Holland wil vaart maken met de transitie naar een circulaire economie.  Volgens Provinciale Statenlid Arjen Veerman is er tot nog toe onvoldoende bereikt en gaat de transitie niet snel genoeg. Er is bestuurlijk lef, draagvlak en slim beleid nodig, dat ook andere transities zoals de energietransitie ondersteunt. Hij heeft GS daarom gevraagd naar een actieplan.

Sinds 2016 maakt de provincie Zuid-Holland actief beleid om de circulariteit van onze economie te bevorderen. Zoals vaak het geval is hebben de eerste jaren in het teken gestaan van experimenteel beleid en kleinschalige innovatieve projecten. Dit is mooi, maar onvoldoende voor de opgave die voor ons ligt, zo blijkt ook uit het rapport van de Randstedelijke Rekenkamer.

Het CDA wil zo snel en effectief mogelijk stappen zetten om de transitie naar een circulaire economie naar een nieuwe fase te tillen. Dit is ook in lijn met het advies van de Randstedelijke Rekenkamer. In de vergadering van de commissie Ruimte, Wonen en Economie (RWE) heeft het CDA de gedeputeerde gevraagd om op korte termijn met een plan te komen waarin helder wordt wat de vervolgstappen zullen zijn. Die toezegging kwam er.

Arjen Veerman: “Ik ben blij dat GS het gevoel van urgentie deelt met het CDA dat er haast geboden is met de transitie. Er is toegezegd om met een uitvoeringsagenda te komen waarin alle aspecten, inclusief sociale consequenties en een financieel plan, worden meegenomen. Dit is goed nieuws voor de duurzame toekomst van Zuid-Holland.”