Large,Container,Vessel,Unloaded,In,Port,Of,Rotterdam
25 oktober 2023

Voorlopige regeling nestgeluid niet afdoende

Havenactiviteiten op locaties met nestgeluid – het geluid van afgemeerde schepen - moeten worden beschermd tegen oprukkende bebouwing. Dit is niet alleen belangrijk voor de bedrijfsvoering, maar ook om een gezonde leefomgeving voor toekomstige omwonenden te waarborgen. Het CDA Zuid-Holland vindt de interim-werkwijze nestgeluid zoals voorgesteld door Gedeputeerde Staten niet afdoende en Statenlid Arjen Veerman heeft hierover dan ook vragen gesteld.

Al langere tijd pleit het CDA voor bescherming van de ruimte voor het bedrijfsleven, dat in het drukke Zuid-Holland ook geraakt wordt door de woningbouwambities. Eén van de problemen is het nestgeluid van schepen. Wanneer schepen aan de kade liggen blijven motoren draaien. Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet wordt het nestgeluid geregeld in een omgevingsplan, maar het kan nog tot 2032 duren voordat dit van kracht is. Tot die tijd zal er een interim-werkwijze nestgeluid van toepassing zijn.

Het huidige voorstel van GS voor een interim-werkwijze roept een aantal vragen op en het CDA ziet deze graag beantwoord door de gedeputeerde. Zo vraagt het CDA waarom deze instructie alleen is ingericht voor Rijnmond en niet voor andere havens zoals bijvoorbeeld Dordrecht en andere Drechtsteden. Ook wil het CDA weten waarom de bedrijven die mogelijk maatregelen tegen geluidsoverlast moeten treffen niet worden betrokken bij het onderzoek hiernaar.

Arjen Veerman: “Al eerder hebben wij een amendement ingediend dat nadrukkelijk is bedoeld om havenactiviteiten op locaties met nestgeluid te beschermen tegen oprukkende bebouwing. Dit ook omwille van een gezonde leefomgeving voor de toekomstige bewoners van woningbouwprojecten. Een bouwplan mag van ons niet doorgaan wanneer er geen aanvaardbare situatie kan worden gecreëerd.