01 februari 2024

Zorg dat er water uit de kraan komt

Het VEWIN, de Vereniging van Waterbedrijven in Nederland, trok gisteren aan de bel over de problematiek rond het aansluiten van woningbouwprojecten op de waterleiding. Het CDA Zuid-Holland vraagt al langere tijd aandacht voor de drinkwatervoorziening. Binnenkort vindt – mede op initiatief van het CDA – een rondetafelgesprek plaats met alle betrokkenen.

Het blijkt dat het verkrijgen van vergunningen voor de aanleg van waterleidingen traag verloopt en complex is vanwege conflicterende regelgeving. De bouw van nieuwe woningen kan hierdoor ernstig worden vertraagd. Het CDA vindt dat elementaire voorzieningen als aansluiting op de waterleiding goed geregeld moeten zijn. Zonder toegang tot drinkwater kunnen de grote woningbouwopgaven binnen onze provincie immers niet worden gerealiseerd.

Het CDA maakt zich al langere tijd zorgen over de beschikbaarheid van drinkwater. Door de grote woningbouwopgave, stijging van de temperatuur en toename van de bevolking kan er namelijk ook een tekort aan drinkwater ontstaan. Naar aanleiding van schriftelijke vragen door de CDA fractie liet het college van GS al eerder weten dat samen met de drinkwaterbedrijven wordt samengewerkt om tot oplossingen te komen. Overheden hebben namelijk conform de Drinkwaterwet een zorgplicht om de drinkwatervoorziening te waarborgen.

Tea Both: “Deze zorgplicht houdt volgens het CDA ook in dat nieuwbouwwijken op een drinkwatervoorziening moeten kunnen worden aangesloten. Het kan niet zo zijn dat de bouw van zo gewenste woningen wordt belemmerd door het ontbreken van een vergunning om een waterleiding aan te leggen.”