13 oktober 2017

Zorgen over overlast zandtransporten A44/N44

Welke afspraken zijn er gemaakt om de overlast op de A44 en de N44 zoveel mogelijk te beperken? Dat wil de CDA-Statenfractie weten van de provincie Zuid-Holland. Nu al zijn deze wegen zwaar overbelast en staan er vrijwel dagelijks lange files. Voor het aanleggen van de Rijnlandroute moeten straks ook nog circa zestig vrachtwagens per dag keren bij het drukke kruispunt Den Deijl. Statenlid Meindert Stolk: "Overlast is niet te voorkomen bij zo’n groot project. Maar het CDA vindt het belangrijk dat er alles aan gedaan wordt dit tot een minimum te beperken."

De werkzaamheden voor de bouw van de Rijnlandroute zijn gestart. Dat betekent niet alleen dat er allerlei materieel wordt aangevoerd, maar ook dat er heel veel grond en zand verplaatst moet worden. Rond de A44 gaat het al om ruim 2,5 miljoen kubieke meter zand. Om dit op de juiste plek te krijgen zullen binnenkort dagelijks circa zestig vrachtwagens vanaf de losplaats bij de Torenvlietbrug in Leiden naar Wassenaar rijden. Daar moeten ze keren bij kruispunt Den Deijl, om zo de verdiepte ligging en westelijke kant van de tunnel te kunnen bereiken. Dit kan de doorstroming van het verkeer belemmeren.

De CDA-fractie heeft vragen gesteld over de situatie bij Wassenaar. Is er bijvoorbeeld nagedacht over een alternatief zoals het aanvoeren van zand via een pijplijn over of onder de A44? En is de keerbeweging in Wassenaar vooraf in de praktijk getest? Stolk: "In de regio leven veel vragen en zorgen over mogelijke overlast. Voor het CDA is het belangrijk dat betrokkenen weten dat hun zorgen gehoord worden. Daarom willen wij graag weten hoe de provincie zorgt dat de overlast minimaal is."