Leo van Gelder

Het waterschap is een organisatie die van essentieel belang is voor de Nederlandse samenleving en daarom is het belangrijk dat ook het CDA hierin bestuurlijk vertegenwoordigd is.

Als heemraad bij het Waterschap Hollandse Delta heb ik drie jaar lang een bijdrage kunnen leveren aan de kerntaken waterveiligheid, waterbeheer, waterzuivering en wegen. Gedurende deze periode is duurzaamheid een belangrijk onderdeel van het beleid geworden en heb ik vorm kunnen geven aan het CDA-beginsel rentmeesterschap. Klimaatadaptatie, circulaire economie en de energietransitie zijn benoemd tot de ambities waar de gehele organisatie de schouders onder gaat zetten. Een beter klimaatbeleid is voor Hollandse Delta cruciaal als waterschap in een dynamische rivierdelta direct gelegen aan zee. De nieuwe scenario’s die het KNMI heeft gegeven voor de zeespiegelstijging benadrukken nog eens dit belang. Verder heb ik ook een bijdrage kunnen leveren aan het CDA-beginsel (internationale) solidariteit door kennis van het waterschap te delen met overheden in Ethiopië en Zuid-Afrika, waar mensen in grote (water)problemen verkeren op het gebied van waterschaarste en sanitatie.

Het is mijn streven om met de andere kandidaten van het CDA zo veel mogelijk kiezers te interesseren voor de waterschapsverkiezingen. Gezamenlijk moeten we het CDA sterk maken en zorgen voor een goed waterbeleid met de CDA-beginselen als uitgangspunt.

Leo van Gelder, kandidaat-lijsttrekker CDA Hollandse Delta