16 oktober 2018

Na vragen CDA nu ook plaatsnaam op officiële gemeentedocumenten

‘Fijn voor inwoners en extra glans aan dorpse identiteit’

Tijdens de behandeling van het collegeprogramma, gaf Tinet de Jonge, fractievoorzitter van het CDA, aan dat inwoners op officiële gemeentedocumenten juist hun woonplaats terug willen lezen. Dus niet alleen de gemeentenaam. Na onderzoek van het college blijkt dit mogelijk te zijn. De plaatsnaam wordt in ieder geval op geboorteaktes gezet. ‘En zo snel mogelijk ook op huwelijksaktes en overlijdensaktes.’

‘We werden benaderd door een meneer wiens vrouw kort daarvoor overleden was. Hij had een groot deel van zijn leven met haar in Nieuwerkerk aan den IJssel gewoond. Hij vond het verdrietig dat op haar overlijdensakte nu bij woonplaats: ‘Zuidplas’ stond. Wij vinden dat deze meneer gelijk heeft. Zijn woonplaats is natuurlijk Nieuwerkerk aan den IJssel en de gemeente is Zuidplas. Wij kunnen ons goed voorstellen dat veel inwoners er zo over denken. Een Moerkapellenaar is immers geen Nieuwerkerker. En een kindje dat in Moordrecht geboren wordt, voelt zich geen inwoner van Zevenhuizen. Dat is logisch. We zijn dan ook heel blij dat het college dit geluid serieus genomen heeft en er mee aan de slag gegaan is. Met zowel de gemeente als de woonplaats op officiële documenten geven we extra glans aan de eigen identiteit van de dorpen’, aldus Tinet de Jonge.