01 juni 2022

Afscheid van Jan Verbeek als wethouder

Foto: Andre Muller

Tijdens de gemeenteraad van 31 mei is er afscheid genomen van wethouder Jan Verbeek.

CDA-fractievoorzitter Benno de Ruiter sprak Verbeek toe met de volgende woorden:

Vanavond was jouw laatste avond als wethouder van Zuidplas.
Je bent twintig jaar dienstbaar geweest aan de samenleving.
Acht jaar als raadslid en twaalf jaar als wethouder.
Een bestuurder en een politicus met niet alleen oog voor de publieke zaak maar juist ook voor de inwoners van Zuidplas.

De afgelopen jaren zijn er veel dossiers van jouw hand gepasseerd en je deed ze allemaal met evenveel energie. Als wij inwoners spraken over een onderwerp, dan was jij al langs geweest. Als wij op bezoek waren bij verenigingen, was jij net weg en ook op de scholen was jij al langsgeweest, al was het om voor te lezen in de klas of om een boom te planten op het schoolplein.

De afgelopen periode is het jou gelukt een cultuurvisie voor Zuidplas te maken en een pilot met een IKC in Zevenhuizen te realiseren. En zo kan ik er nog wel een paar noemen, want laten we sport en duurzaamheid vooral niet vergeten!

Als fractie zijn we altijd trots geweest op jou. We zagen een wethouder die goed benaderbaar is, je praat makkelijk met mensen en je luistert naar mensen. Jij zocht altijd naar wat mensen bindt.

Tijdens raadsvergaderingen was je scherp en altijd van alles op de hoogte. Als er vragen waren die niet gelijk beantwoord konden worden dan had je in diezelfde week wel een afspraak staan waar de informatie vandaan zou komen.

Dat typeert jou, jij bent daar waar het nodig is om te zijn en zo een goed kennisniveau te hebben over wat er speelt en leeft in de dorpen. Dat werd gewaardeerd door inwoners, ondernemers, verenigingen en scholen. Ook kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat de gemeenteraad dit altijd gewaardeerd heeft, dat siert je!

Tijdens onze fractievergaderingen wist je altijd, zo-nodig, goed te sturen zonder stuurs te zijn. Door jouw kennis en ervaring wist je de fractie zo nu en dan stevig aan het denken te zetten. Je respecteerde altijd het standpunt van de fractie want zoals je altijd zegt, de fractie is de fractie! Wij gaan de komende jaren als CDA Zuidplas nog veel terug denken aan deze wijsheden en aan je gevleugelde uitspraak ‘allen ben je sneller maar samen kom je verder’

Jan, jij en ik kennen elkaar zo ongeveer 6 jaar. Ik ben je dankbaar voor hetgeen je mij geleerd hebt in de wereld van politiek.

Ik heb respect voor je dossierkennis, je onwijs goede geheugen en het vermogen om je eigen emoties buiten een discussie te houden.
Ik ga de gesprekken die we zo nu en dan samen hadden dan ook missen.

De komende tijd zal het wel even ‘afkicken’ zijn van je drukke baan en tergelijkertijd ben ik ervan overtuigd dat jij je tijd meer dan goed gaat gebruiken voor thuis. Wij gunnen jullie een fantastische mooie nieuwe fase in het leven. Een fase die ook wel weer even wennen zal zijn. Maar ik denk dat Jan de familie man, de trotse opa, de fantastische vader en lieve echtgenoot snel zal wennen aan deze fase. Jan is boven alles namelijk een gezinsmens, er gaat niemand boven Ria, zijn kinderen en zijn kleinkinderen.

Maar weet 1 ding, als ze thuis toch eens zeggen Jan, zoek alstjeblieft een hobby, dat je altijd welkom bent bij onze fractievergaderingen, onvergetelijke etentjes of gewoon een leuke avond met CDA-politici.

Jan, bedankt voor alles en ik weet, dat is heel veel, maar het is zeker terecht!

Voor ik afrond nog even dit. Zojuist refereerde ik er al aan, wij zijn trots op jou, trots op jou als persoon maar ook trots hoe jij invulling hebt gegeven aan het wethouderschap en dat maakt in onze ogen jou de beste wethouder van Zuidplas en dat verdiend eigenlijk een eigen straatnaam. Zolang deze er nog niet is, bieden we jou deze alvast aan.

Het ga je goed!