22 augustus 2022

CDA Zuidplas verbaasd over onaangekondigde asielopvang in Zuidplas

CDA Zuidplas is verbaasd dat de gemeente niet door het COA is ingelicht over de asielopvang van 42 personen in Hotel van der Valk in Nieuwerkerk aan den IJssel.

‘Het is niet zo dat deze mensen gister zijn ondergebracht, maar een maand geleden, zonder enige vorm van communicatie vooraf aan de gemeente, dat is voor geen enkele partij wenselijk en mag niet gebeuren!’ aldus Benno de Ruiter, fractievoorzitter CDA Zuidplas. ‘Hier heeft het COA vreselijk verzuimd in haar taak’.

De gemeente Zuidplas neemt al een lange haar verantwoordelijkheid voor problemen in de asielketen, welke een verantwoordelijkheid is van het rijk. Denk bijvoorbeeld aan de noodopvang van Oekraïense vluchtelingen in Nieuwerkerk aan den IJssel, de aankomende noodopvang in de sporthal in Moordrecht. Ook qua huisvesting doet Zuidplas ongelofelijk haar best om de afspraken met het rijk na te komen.

De landelijke overheid is verantwoordelijk voor instroom van vluchtelingen. Het kan en mag niet zo zijn dat door drang en dwang de gemeente de problemen van de overheid gaat oplossen.Door dit wel te doen legt dit een druk op de gemeente welke niet redelijk is. Daar is geen enkele partij bij gebaad.

Namens de fractie van het CDA,

Benno de Ruiter