26 juni 2019

Tinet over de ontwikkelingsvisie middengebied-Zuidplaspolder

We zetten een nieuwe stap in een project dat onze gemeente op zijn grondvesten doet schudden. letterlijk. Want figuurlijk is het zeker nog niet zo ver. Om dat laatste te voorkomen staat er een participatietraject voor de deur.

Nu kan het CDA muggenziftend door het concept ontwikkelingsvisie gaan. Maar willen we dat? Nee, we kijken naar de randvoorwaarden die er nu zijn. De randvoorwaarden A tot en met K. Die kunnen we onderschrijven.

We willen de vlooienkam nu graag in handen geven van onze inwoners, het maatschappelijk middenveld en de ondernemers. Neem uitgebreid en intensief de tijd om het gesprek met hen aan te gaan. Zoek de blinde vlekken die we tot nu toe gemist hebben en laat het geluid van de straat doorklinken in dit bijzondere project waarbij tegemoet gekomen kan worden aan de enorme woningbehoefte die er is. Het letterlijk schudden op de grondvesten, dat willen we als CDA. Het figuurlijke? Dat wordt voorkomen door een traject waarbij inwoners écht betrokken worden!

Nadat dit pad bewandeld is, zal het CDA nog met een integrale afweging komen. Het CDA laat de vlooienkam dus thuis. Wel hebben we aandachtspunten die we het college mee willen geven. Vroeger las ik de spannende boeken van 'De Vijf'. Vijf karakters die altijd een eigen waarde hadden en samen tot een synergetische werking kwamen. Bloedstollende ontknopingen.

Nu hebben we de CDA vijf! Vijf aandachtspunten die synergetisch werken en de dorpen versterken om zo niet tot een bloedstollende ontknoping te komen.

Allereerst natuurlijk de bereikbaarheid. De afgelopen jaren hebben we meer dan eens gezien dat bereikbaarheid op papier ‘geregeld’ was. De praktijk blijkt anders. Zevenhuizen, Nieuwerkerk, Moordrecht, Moerkapelle, in spitstijden en inmiddels ook daarbuiten, zijn de dorpen niet goed bereikbaar of staan zelfs helemaal vast. Het kan niet zo zijn dat dit op de nieuwe locatie ook het geval is. Eerst bewegen, dan bouwen. Hierbij is het belangrijk dat de verbindingen naar de andere dorpen ook goed geregeld zijn. Nieuwe bewoners kunnen de voorzieningen van de huidige dorpen gebruiken en op die manier versterken!

Dat brengt ons op het tweede punt. De nieuwe voorzieningen die nodig zijn om komende bewoners te faciliteren mogen niet ten koste gaan van de huidige voorzieningen in de huidige dorpen. Sterker nog met ons derde punt pleiten we ervoor dat opbrengsten uit de verkoop van deze nieuwe woningen ook gebruikt worden om te investeren in de huidige dorpen. De nieuwe bewoners zullen, zeker de eerste jaren, veelvuldig beroep doen op deze dorpen. Het is goed dat onze dorpen dan ook toegerust zijn op deze toeloop van inwoners.

Het vierde punt, dat zijn de woonvormen. Als CDA juichen we ook nieuwe woonvormen toe. Denk hierbij aan een Knarrenhof of andere projecten die voorsorteren op een veranderende maatschappij waarin mensen ZELFSTANDIG/SAMEN willen wonen. Door projecten als de Knarrenhof kunnen ouderen lang zelfstandig wonen maar kijken mensen ook naar elkaar om. Hierdoor gaan we vereenzaming tegen. De terugloop aan vrijwilligers wordt opgevangen doordat het mantelzorgers makkelijker gemaakt worden. Immers, de mantelzorger is bij deze projecten de buurvrouw.

Ten slotte. Wij zijn rentmeesters. Wij zijn verantwoordelijk voor hetgeen we achterlaten voor onze kinderen en kleinkinderen. Het inruilen van groen voor grijs voelt dan ook niet altijd goed. Toch leven we in een tijd waarin er een enorme behoefte aan woningen is. We spreken inwoners wiens kinderen noodgedwongen ver buiten de gemeentegrenzen moeten verhuizen omdat er simpelweg geen, betaalbare, woningen binnen de Zuidplas beschikbaar zijn. Als we dan toch gaan bouwen en gaan bouwen in deze omvang, laten we het dan goed doen. Met goed bedoelen we goed voor de huidige generatie maar zo dat komende generaties er geen last van hebben. Duurzame woningen. Energiezuinige gebouwen. Grote groene zones. Een leefbaar gebied voor nu én voor de toekomst.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.