Op 16 maart zit de gemeenteraad op de helft van zijn termijn. Een goed moment om de balans op te maken en onze successen te vieren!

Het nieuwe CDA is een warme volkspartij. Midden tussen de mensen. Met fatsoenlijke politici die verantwoordelijkheid nemen en werken aan een fatsoenlijk land. Dat doen we lokaal, landelijk en Europees. Samen zorgen we ervoor dat kiezers in uw gemeente dat zien.

We nodigen elke lokale afdeling uit om deel te nemen aan onze mini-campagne ‘2 jaar in de Raad!’. Met gepersonaliseerde flyers informeren we kiezers over wat we hebben bereikt en wat we nog willen bereiken in de komende periode. Samen laten we zien waar het CDA voor staat en waar we naartoe willen in onze gemeenten.

Doel van de mini-campagne
Doel van deze campagne is om zichtbaar te zijn in de samenleving en met trots onze resultaten te vertellen. Dat willen we doen door met elkaar te canvassen en te flyeren in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van 2026.

Wanneer
In de periode van 16 maart t/m 16 mei willen we zichtbaar zijn in de wijken in Nederland.

Hoe
Door te canvassen, te flyeren en/of door op centrale punten in de wijk te staan, maakt u aan uw (toekomstige) kiezers duidelijk wat u voor hen betekend heeft en in de toekomst wilt betekenen.

De lokale afdelingen en fracties vragen we om de flyers te personaliseren, te bestellen en vervolgens te gaan flyeren in de wijken.

Het CDA Partijbureau faciliteert deze campagne. In onze Canva-omgeving hebben we conceptflyers ontwikkeld die iedere gemeentelijke afdeling makkelijk kan personaliseren. Via de CDA-kanalen krijgt deze actie landelijke zichtbaarheid.

Hoe ga je te werk?

Stap 1: verzamelen van resultaten
De eerste stap is om de resultaten te verzamelen. Pak uw verkiezingsprogramma er nog eens bij. Wat heeft u beloofd, wat heeft u daarvan bereikt en wat wil u de komende tijd nog bereiken voor uw gemeente?

Stap 2: maken van uw gepersonaliseerde flyer
De verzamelende resultaten kunt u verwerken in de flyer. Verschillende opzetjes staan klaar in onze Canva-omgeving. Hoe Canva werkt leggen wij uit in het online huisstijlhandboek. U kunt de flyer eenvoudig bestellen bij de lokale drukker of online bij www.drukwerkdeal.nl.

Canva Template
Online huisstijlhandboek
Flyers bestellen

Stap 3: uw flyer delen met het CDA Partijbureau
Wij zouden als CDA-partijbureau ook graag uw flyer ontvangen. Dat kan door deze te mailen naar [email protected].

Ook foto’s en video’s van het flyeren, of van door u georganiseerde acties zien wij graag tegemoet.

Stap 4: de straat op!
De laatste stap is om de straat op te gaan! Dit kunt u op een aantal manieren doen:

• Canvassen; deur voor deur aan bellen en vragen aan inwoners hoe zij ervaren hoe het in de gemeente gaat.
  • Flyeren; huis aan huis de flyer in de brievenbus te stoppen.
  • Op verschillende marktpleinen staan; om op verschillende pleinen in de gemeente waar veel mensen samen komen gaan staan. Deze optie geeft u veel ruimte voor eigen creatieve invullingen.

De actie vindt plaats tussen 16 maart en 16 mei. Dat betekent niet dat de hele gemeente in een weekend bedient hoeft te worden. U kunt de actie spreiden over ruim twee maanden. Daardoor bent u als afdeling ook langer zichtbaar in de samenleving.

Prijs voor de beste flyer en actiefste afdelingen
Onder alle teruggestuurde flyers verloten we een gratis video van onze huisvideograaf Marc Mulder (o.a.maker van de lanceringsvideo van Henri in Rotterdam). Hij komt speciaal langs om een lokaal onderwerp met de fractie uit te lichten.

Ook de afdeling die zichtbaar het meest actief aan de slag is met deze actie wint een video van onze huisvideograaf.

Vraag en Antwoord

Niet gek als deze actie bij u vragen oproept. Hieronder hebben we al een aantal vragen voor u beantwoord. Indien uw vraag er niet tussen staat, kunt u mailen naar [email protected]

Waarom is het belangrijk dat onze afdeling meedoet?

Het is belangrijk om vroeg te beginnen met de voorbereiding op de volgende gemeenteraadsverkiezingen. Onderzoek leert dat zichtbaarheid en herkenbaarheid bij gemeenteraadsverkiezingen een steeds grotere rol speelt in de stemkeuze. Door vroeg zichtbaar te zijn, leggen we samen de basis voor een goede uitslag bij GR2026. Ook kan het een mooi moment zijn om nieuwe kandidaten te scouten voor de lijst.

Landelijk helpt u met deze actie om het merk CDA weer te versterken en te laten zien dat er energie zit in onze partij. Het lokale CDA-merk is nog steeds erg goed. Door ook richting de Europese verkiezingen van 6 juni zichtbaar te zijn geweest in de wijken, zorgen we er samen voor dat kiezers het CDA weer zien en gaan overwegen.

Hoe doen we het met de kosten?

De flyer is volledig gericht op het lokale raadswerk. In 95% van de gevallen kunnen de kosten daardoor uit het fractiebudget betaald worden. Mocht de lokale griffier daar anders over denken dan kunnen wij in de argumentatie adviseren.

Hoe kunnen we deze actie verder nog groter maken?

Naast het canvassen zou je de flyer kunnen omzetten naar een krantenadvertentie. Ook zou je, je lokale resultaten kunnen uitlichten op je social media. Wellicht is de lokale krant geïnteresseerd in een interview of persbericht rondom deze actie

Wat doen we als we te weinig vrijwilligers hebben om de hele gemeente te bedienen?

Dat is geen enkel probleem. In dat geval adviseren wij om te focussen op de wijken waar we het beste hebben gescoord bij de lokale verkiezingen. Via de DIRK omgeving kunnen lokale campagneleiders dit inzien.

Wat doen we met media-aandacht?

Media-aandacht is geen doel op zich, maar wel mooi meegenomen. Mocht het mogelijk zijn om in het lokale weekblad aandacht te vragen voor deze actie, dan raden wij dat zeker aan om te doen! Wij hebben hiervoor een conceptpersbericht opgesteld dat te personaliseren is.