01 maart 2023

Belang van historisch erfgoed in Maassluis

Afgelopen zaterdag heeft het CDA Delfland Maassluis bezocht om te zien en te horen hoe belangrijk het is om het historisch erfgoed te bewaren en te verzorgen. Zo is de Monstersche Sluis bezocht die sinds 2017 door een groep vrijwilligers wordt beheerd en bediend. Ook het historische centrum, de Wateringsche sluis en de haven zijn bezocht.

Marcel ’t Hart, kandidaat voor het HH Delfland en inwoner van Maassluis ging in op het ontstaan van de Monstersche Sluis en hoe de sluis in 2018 weer geopend werd. De eerste spuisluis is in 1602 gebouwd en in 1889 omgebouwd tot schutsluis. Na de Deltawerken verloor de sluis zijn functie in de primaire waterkering en werd er daarnaast ook minder geschut. Delfland sloot daarom de sluis met een kleikist in de jaren 70. Cock Paalvast (naast kandidaat voor CDA Delfland ook een van de drijvende krachten achter het initiatief) vult aan: “Een groep vrijwilligers vond dat het zonde was om de sluis zo te laten liggen (en vele Maassluizers waren het met hen eens) en wilden hem weer in ere herstellen. Dat heeft geresulteerd in de oprichting van de Stichting Monstersche Sluis die het eigendom en de verbouwing op zich nam. Na de verbouwing kon de sluis opnieuw in gebruik worden genomen in 2018.”

Manita Koop benadrukte daarna het belang van het behoud van historisch erfgoed. Veel waterstaatkundige bouwwerken zijn met veel vakmanschap gemaakt en het is goed om dat nu en in de toekomst te tonen. Daarvan kunnen we leren voor toekomstige projecten. Het CDA wil daarom graag bewonersinitiatieven zoals voor de Monstersche Sluis ondersteunen.