Op woensdag 15 maart gaan we weer naar de stembus. Voor de provincie, maar ook voor de waterschappen. Water is belangrijk voor ons allemaal, voor ons leven en ons werken. Daar willen wij aan werken. Zo houden we het water schoon, veilig en binnen de dijken.

Betrouwbaar en veilig

Schoon water is belangrijk voor mens en natuur. We zorgen voor dat schone water. Dit doen we zonder dat het burgers en bedrijven veel geld kost.

Door vernieuwing en het terugwinnen van grondstoffen zorgen we dat schoon water ook over vele jaren nog betaalbaar is.

Klimaatverandering

Veilig leven met veel water. Droge begaanbare straten. Een huis zonder water over de vloer. Het lijkt gewoon, maar dat is het niet. Ook bij hevige regenbuien rekenen we erop dat we over de weg kunnen rijden en dat onze huizen droog blijven. De grote overstroming in Limburg heeft ons laten zien dat we voorbereid moeten zijn. Klimaatverandering vergroot de kans op extremer weer.

Betrouwbare dijken en kades

Het water komt voor ons van alle kanten: de zee, de rivieren en van boven in de vorm van regenbuien. Daarom hebben we betrouwbare dijken en kades nodig. Er moeten genoeg sloten en polders zijn waar het water naartoe kan. En we hebben sterke gemalen nodig die water wegpompen als er teveel is.

Droge periodes

Als het kan, houden we het water vast voor droge periodes. Want ook die zijn er steeds meer. Dan hebben we dat water nodig voor planten en dieren.

Veiligheid voorop

Als CDA zijn we zuinig op de mensen die voor onze dijken en kades zorgen. Die ze bewaken, verstevigen en repareren. Veiligheid gaat vóór alles, en dat doen we samen.

Betaalbaar en schoon

Waterveiligheid staat voor alle waterschappen op nummer één. We zorgen dat duinen en dijken worden onderhouden. Het CDA wil dat uw huis of bedrijfspand veilig is, of het water nu hoog of laag staat. Samen werken we eraan dat onze kinderen, kleinkinderen en wijzelf zonder zorgen in Nederland kunnen wonen en werken.

Schoon water

We willen allemaal schoon water. Voor onszelf, om naar te kijken, in te varen of in te zwemmen. Het water wordt schoner, maar het kan nog beter. Het CDA wil dat de zwemplassen schoon zijn. Samen met het bedrijven en het onderwijs kunnen we meer stoffen in de bodem en het water opsporen en deze reinigen. Zo zorgen we dat de kwaliteit van ons water beter wordt.

Waterverspilling tegengaan

Per dag spoelt iedere Nederlander gemiddeld 130 liter drinkwater door het afvoerputje. Vies water én schoon water. Het CDA wil dat het rioolwater op een nuttige manier gezuiverd wordt en dat reststoffen opnieuw worden gebruikt. Hierbij kun je denken aan meststoffen, gas en warmte als energiebron. We willen ook dat regenwater niet het riool ingaat. Het CDA vindt: wat er niet in komt, hoeft er ook niet uit.

Betrokken en samen

Het waterschap is van ons allemaal. Het CDA wil dat iedereen weet hoe belangrijk het is dat we genoeg schoon en veilig water hebben. Jongeren mogen daarom op bezoek komen bij het waterschap om hier meer over te leren. We willen ook de kennis van boeren over het zorgen voor water gebruiken.

Dit moet kunnen door direct contact en zonder onnodige bureaucratie. Zeker in een wereld met klimaatverandering hebben waterschappen een belangrijke rol. Ze nemen hierin de leiding en zorgen samen met inwoners en ondernemers voor goed wonen, werken en ontspannen op en met water. Nu en in de toekomst.

Tijdens de bouw aandacht voor natuur

Er moet veel worden gebouwd in Nederland. Het CDA wil dat water en bodem hierbij als uitgangspunt. Dat betekent: bouwen alleen waar het echt kan, en met genoeg natuur en water in de buurt. Waterschappen moeten dat in de gaten houden. Niet overal steen neerleggen zorgt dat water makkelijker opgevangen kan worden. Dat de natuur meer kans krijgt. Ook is een omgeving met veel groen en water koeler in een hete zomer. En zijn er zo fijne plekken om elkaar te ontmoeten en biodiversiteit

Groen-blauwe buurten

Zo speelt de plek waar iemand woont een rol bij een goede gezondheid en contact tussen mensen. Daarvoor werken de waterschappen samen met andere partijen, zoals de landelijke overheid, de provincie en de gemeente. Maar zeker ook met burgers. Want alleen samen kunnen we die prettige groen-blauwe buurten laten ontstaan.

CDA Regiotour Noord-Holland