Vanmiddag heeft het landelijke CDA partijbestuur Henri Bontenbal voorgedragen als kandidaat-lijsttrekker voor de landelijke verkiezingen dit najaar. Henri Bontenbal is daarmee gevraagd het stokje over te nemen van Wopke Hoekstra.

Henri staat voor een fatsoenlijk Nederland, midden in de samenleving op basis van solidariteit en verantwoordelijkheid. Met de benoeming van Bontenbal geeft de partij ruimte aan een nieuwe generatie CDA-ers.

In de afgelopen twee jaar is er mede door Bontenbal vanuit de Haagse kamerfractie hard gewerkt aan een eigentijds CDA verhaal. Met nieuwe visies op het gezin, het klimaat en de landbouw. Met de daar ingezette lijn bouwt het CDA de komende weken verder aan het verhaal Voor Heel Nederland waarmee het de landelijke verkiezingen in gaat.

De Culemborgse CDA fractie steunt de benoeming van Henri Bontenbal als kandidaat-lijsttrekker van harte. Van Zandwijk, fractievoorzitter van de lokale CDA fractie, ziet in hem een kartrekker die staat voor een CDA dat weer werk wenst te maken van haar sociale kernwaarden.

“Met Bontenbal durft het CDA weer vanuit haar kernwaarden te gaan bouwen aan een sterkere en socialere samenleving. Een politiek die verder kijkt dan het eigen ik. Bontenbal schreef daar zelf eerder al eens een voortreffelijke blog  'voorbij de Ikkigheid' over" aldus van Zandwijk.

Met Henri Bontenbal slaat het CDA een nieuwe weg in. Van Zandwijk is blij met de voordracht en ziet daartoe tenminste drie belangrijke redenen.

1. Henri laat een fris en realistisch geluid uit het politieke midden horen. Henri staat voor een fatsoenlijk land. Hij denkt daarbij niet in tegenstellingen maar in kansen. Zo ziet hij als één van de weinigen in de tweede kamer duurzaamheid bijvoorbeeld ook als sociaal vraagstuk.

2. Henri denkt vanuit de ideologie die het goede in de samenleving wil activeren. Hij kijkt voor oplossingen niet alleen naar dé overheid of dé markt maar kijkt vooral ook naar draagvlak in de samenleving zelf.

3. Henri is authentiek en deskundig. Wie op rechtvaardige wijze naar maatschappelijke vraagstukken wil kijken kan niet om de heldere ideeën van Bontenbal heen. Het is Bontenbal nota bena zelf die op eigentijdse wijze de begrippen Rentmeesterschap en Solidariteit weer op de agenda heeft gekregen binnen het CDA. Als twintiger schreef hij in 2011 achter de schermen al mee aan het rapport ‘Lessen in Duurzaamheid’ voor het CDA. Daarmee was hij zeker als cda-er zijn tijd ver vooruit .

Meer weten over de persoon Bontenbal of zijn visie?
Lees  Wie is Henri Bontenbal (cda.nl) of kijk naar de introductie video

Lees/ luister/ kijk naar de vandaag uitgesproken CDA visie van Henri Bontenbal in Amersfoort.

Doe ook mee en steun Henri in zijn campagne.
Voor de volgende generatie (cda.nl)

Op het partijcongres van 23 september a.s. zal de lijsttrekker, de kandidatenlijst en het programma worden vastgesteld.