Gemeenten meer ruimte om woningen toe te wijzen aan eigen inwoners

Op 21 juni vond het debat over de Huisvestingswet in de Tweede Kamer plaats. Deze wet van minister Hugo de Jonge geeft gemeenten meer mogelijkheden om eigen inwoners die een huis willen huren of kopen in hun gemeenten voorrang te geven ten opzichte van mensen van buiten de gemeente. Want mensen met een gewoon inkomen komen er vaak niet tussen bij het kopen van een woning. Dat is een probleem voor de stad, omdat leraren, verpleegkundigen of agenten zich daar moeilijk kunnen vestigen. Maar ook voor de leefbaarheid van het platteland, omdat starters niet altijd een plek kunnen krijgen in het eigen dorp. Met de huisvestingswet krijgen gemeenten meer grip op het beschikbaar stellen van woningen voor mensen die er anders moeilijk tussen kunnen komen. Dat geldt voor huurwoningen, nieuwbouw koopwoningen en voor bestaande koopwoningen.

Er heerst een aantal misverstanden rondom de gewijzigde Huisvestingswet als het gaat over wat dit zou betekenen voor bestaande koopwoningen. Onderstaand een uitleg (bron: ministerie).

1. Mag ik als verkoper mijn huis nog verkopen voor de prijs die ik wil?
    Ja, daar verandert niets aan. De verkoper bepaalt zelf de vraagprijs en aan wie hij verkoopt op basis van de binnengekomen biedingen. Dat betekent dus ook dat je iedere verkoopprijs zowel boven als onder de 355.000 euro gewoon mag accepteren. Wel is het zo dat de gemeente kan bepalen dat als de koopsom onder de €355.000 ligt deze woning alleen bewoond mag worden door mensen met een middeninkomen. Overigens mag de gemeente deze grens ook lager vaststellen, bijvoorbeeld op €250.000, als dat gezien de lokale (markt)situatie passender is voor de lokale behoefte.
  2. Moet ik als verkoper een vergunning aanvragen?
    Nee, dat hoeft niet. Alleen de koper moet mogelijk een vergunning aanvragen bij een gemeente die daarom vraagt om in de woning te mogen wonen.
  3. Krijg ik nu een lagere prijs voor mijn woning als ik deze verkoop?
    Mogelijk wordt de groep potentiële kopers wat kleiner, maar dat hoeft in een schaarse markt waar grote vraag naar woningen is niet per definitie te leiden tot lagere verkoopprijzen. Andersom geldt: als een woning rond de grens van €355.000 te koop wordt aangeboden, kan een koper ervoor kiezen om meer dan €355.000 te bieden zodat hij geen vergunning nodig heeft om in de woning te mogen wonen. Dit kan ertoe leiden dat je een (iets) hogere prijs krijgt voor je woning.
  4. Is dit een inbreuk op het eigendomsrecht?
    Als de maatregel al raakt aan het eigendomsrecht dan is dit minimaal en indirect. Want de verkoper kan zijn huis verkopen voor de prijs die hij ervoor kan krijgen. De maatregel moet voorzienbaar en kenbaar zijn, het algemeen belang dienen en proportioneel zijn. Dat geldt hier. Lage en middeninkomens krijgen namelijk meer kans om een koopwoning te kopen. Daar waar de maatregel zou raken aan het eigendomsrecht is dat dus gerechtvaardigd en bovendien heeft deze maatregel in het verleden ook al bestaan.

Bron: open.overheid.nl/documenten/0f6c2ae1-a498-4cd2-8538-7e124c96f666/file

Ideeën of vragen?

Heb je ideeën of vragen over deze wet en zou je daar eens over door willen praten? Dan kan contact gezocht worden met CDA wonen woordvoerder Inge van Dijk, [email protected]