Geschiedenis van het CDA

Oprichting CDA op 11 oktober 1980 door o.a. Piet Steenkamp

Het begin

Het CDA is opgericht op 11 oktober 1980. Vanaf toen gingen drie partijen verder als één partij. Dat waren de Anti-Revolutionaire Partij (ARP), de Christelijk-Historische Unie (CHU) en de Katholieke Volkspartij (KVP).

Door samen te gaan werden ze groter en kregen ze meer invloed in de Tweede Kamer. Ze hebben er wel lang over nagedacht en veel over gepraat, want het idee om één partij te worden, hadden ze al in 1967. Dus 13 jaar! Maar onder leiding van Piet Steenkamp is het toch gelukt.

Periode Van Agt

Tijdens de verkiezingen van 1977 werkten de drie partijen al samen onder leiding van Dries van Agt. Dat ging zo goed dat hij de eerste minister-president werd voor het CDA. Hoewel de partij dus toen officieel nog niet bestond.

Dries van Agt

Verkiezingsposter Ruud Lubbers 1986

Periode Lubbers

De eerste keer dat mensen ècht op het CDA konden stemmen, was in 1981. Bij die verkiezingen haalde het CDA 48 zetels. Na de vervroegde Tweede Kamerverkiezingen in 1982 werd Dries van Agt als minister-president opgevolgd door Ruud Lubbers

In 1986 haalt het CDA zelfs 54 zetels. Dat is meer dan eenderde van alle zetels in de Tweede Kamer en nog nooit had een partij zoveel zetels gehaald! Ruud Lubbers was minister-president tot en met 1994.

Periode Balkenende

Daarna duurde het tot 2002 totdat het CDA weer een minister-president mocht leveren. Het CDA won de Tweede Kamerverkiezingen en Jan Peter Balkenende werd minister-president. In deze periode zette het CDA waarschijnlijk als eerste partij ter wereld een luchtballon in om de zwevende kiezer te bereiken. Jan Peter Balkenende heeft uiteindelijk vier kabinetten geleid, van 2002 tot en met 2010.

Van links naar rechts: Ruud Lubbers, Jan Peter Balkenende & Sybrand Buma

Van 2012 tot nu

In 2012 werd Sybrand van Haersma Buma de partijleider van het CDA. Op 12 september 2012 waren er vervroegde Tweede Kamerverkiezingen omdat het kabinet-Rutte I eerder dat jaar was gevallen. Dat kwam omdat het CDA, de VVD en de PVV het niet eens met elkaar waren over de plannen voor de toekomst. Na deze verkiezingen had het CDA nog 13 zetels in de Tweede Kamer.

Bij de verkiezingen in 2017 ging het beter. Meer mensen stemden weer op het CDA. Dit filmpje was toen het campagnefilmpje. Ze kwamen uit op 19 zetels en gingen weer mee regeren. Bij de verkiezingen in 2021 behaalde het CDA 15 zetels. En zit op dit moment samen met de VVD, D66 en de ChristenUnie in het kabinet.