18 juli 2023

CDA bezorgd om kamertekort voor studenten HBO en MBO

Het CDA vindt dat de provincie gemeenten moet stimuleren om ‘campusverhuur’ in te voeren, waarbij studentenkamers alleen verhuurd mogen worden aan studenten die daadwerkelijk staan ingeschreven bij een onderwijsinstelling. Dit naar aanleiding van een protest van studentenvereniging Pro Deo tegen het kamertekort in Deventer. Studenten hebben afgelopen weekeinde overnacht op De Brink om hier aandacht voor te vragen.

Het probleem doet zich elke zomer voor als studenten op zoek gaan naar een kamer. Het CDA stelde eerder al vragen over studentenhuisvesting naar aanleiding van een oproep van de Universiteit Twente om niet meer in Enschede te komen studeren vanwege het kamertekort.

‘In Enschede lijken de problemen inmiddels opgelost, maar dat gaat niet op voor steden met alleen HBO of MBO. Hier lijken de problemen met studentenhuisvesting alleen maar groter te worden’, zegt Laura Mak van de CDA-fractie in Provinciale Staten. De kans bestaat dat jongeren wegtrekken uit Overijssel vanwege een tekort aan studentenhuisvesting en starterswoningen voor afgestudeerde studenten. ‘Als dat zo is, dan is dat een slechte ontwikkeling.’

Het CDA vraagt het college van Gedeputeerde Staten daarom de studentensteden met alleen HBO en MBO te helpen bij het vinden van oplossingen, waaronder meer flexibele woningbouw voor studenten en aanbod van andere woonruimten voor afgestudeerde studenten, zodat die geen studentenkamer meer bezet hoeven te houden.