CDA Brabant
03 juli 2020

CDA: handhaaf de Brabantnorm

Het CDA wil dat de zogeheten ‘Brabantnorm’, die bepaalt dat medewerkers van instellingen die van de provincie subsidie ontvangen niet meer mogen verdienen dan een minister, gehandhaafd blijft.

Vandaag debatteert Provinciale Staten, het Brabantse provinciebestuur, over een voorstel waarin het loslaten van de Brabantnorm een van de onderdelen is. Het betreft de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant, waarin regels en afspraken staan voor het verstrekken van subsidies door de provincie.

Voorgesteld wordt om de Brabantnorm te schrappen en voortaan aan te sluiten bij de landelijke Wet normering van topinkomens (WNT). Het bezoldigingsmaximum van de WNT bedraagt momenteel € 201.000. Dat is fors meer dan het salaris van een minister waarop de Brabantnorm is geënt: € 170.910 in 2020.

Statenlid Marcel Thijssen, financieel woordvoerder namens het CDA: “In een tijd waarin veel Brabanders vechten voor hun baan of bedrijf en een financieel onzekere toekomst tegemoet gaan, geven we met het loslaten van de Brabantnorm en het verhogen van het salarisplafond voor medewerkers van gesubsidieerde instellingen een verkeerd signaal af.”

Samen met FvD wil het CDA daarom een amendement (wijzigingsvoorstel) indienen om de Brabantnorm vast te houden en in de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant te laten staan. Thijssen: “De Brabantnorm is in 2012 bedacht door toenmalig Statenlid Roland van Vugt en kon rekenen op brede steun in de Staten. We hopen dat dit nu weer het geval is.”