10 december 2021

CDA: Onteigening is geen lichtvaardig in te zetten middel!

Het CDA vindt dat onteigening alleen als laatste middel gebruikt mag worden. Met andere woorden: alleen als alle andere middelen of alternatieven niet mogelijk zijn.

Dat is de reden dat Statenlid Chris Spooren van CDA Brabant hierover een motie mee heeft ingediend zodat eigendommen optimaal beschermd worden tegen lichtvaardige besluitvorming. Deze motie is met door de Provinciale staten aangenomen.

Spooren: 'Je pakt eigenlijk iemands eigendom af. Stel dat je een huis koopt waar je met veel plezier woont en de provincie of gemeente wil de grond hebben die jij bezit. Jij wilt het niet verkopen, maar het Rijk wil het persé hebben en kan dit dus afpakken zonder dat je dat wilt. Dat geldt voor iedereen, dus ook voor boerenbedrijven. Daarom is dit eigenlijk het laatste middel dat moet worden ingezet. Probeer dus latijd met eigenaren tot overeenstemming te komen!'