15 december 2023

CDA stelt vragen over plannen voor intrekkingsbeleid en passende beoordeling

In een recent besluit van Gedeputeerde Staten (GS) op 12 december 2023 zijn plannen onthuld betreffende de bekostiging van de uitwerking van het intrekkingsbeleid en passende beoordeling. CDA-Statenlid Tanja van de Ven heeft gereageerd met vragen om meer duidelijkheid over deze plannen.

"De vervolgfase is voor ons nog niet helder," aldus Tanja van de Ven. Ze vraagt om een uitleg van wat de eerste fase precies heeft ingehouden en de behaalde resultaten. "Wij willen begrijpen wat deze vervolgstappen inhouden en wat het voor onze mensen in de provincie betekent." Het begrip "intrekkingsbeleid" roept ook vragen op. Van de Ven benadrukt het CDA-gedachtegoed: "Wij willen weten welke gevolgen dit heeft voor de betrokkenen en of zij op passende wijze worden tegemoetgekomen. Transparantie en rechtvaardigheid staan centraal voor ons."

Daarnaast wil de CDA-fractie duidelijkheid over de besteding van het bedrag van 1,1 miljoen binnen een jaar. "Waar gaat dit geld naartoe? Hoe wordt het verdeeld tussen het intrekkingsbeleid en de passende beoordeling?" vraagt Van de Ven. De CDA-fractie is ook benieuwd naar de personele inzet. "Hoeveel fte worden hiervoor ingezet?" vraagt Van de Ven, benadrukkend dat een helder overzicht van de besteding van middelen essentieel is.

Tot slot roept de aankondiging van het gebruik van de egalisatiereserve vragen op. "Is het toegestaan om zomaar middelen te onttrekken uit de egalisatiereserve ten behoeve van het intrekkingsbeleid en de passende beoordeling, wij verwachten daar duidelijkheid over," aldus Van de Ven. Het provinciebestuur wordt gevraagd om deze vragen te beantwoorden en de CDA-fractie kijkt uit naar de antwoorden, in lijn met hun inzet voor transparantie en rechtvaardigheid.