14 september 2020

CDA’er Renze Bergsma keert terug in Staten

Renze Bergsma (44) keert op 11 september aanstaande terug als Statenlid namens het CDA in de Staten van de provincie Noord-Brabant.

Tijdens de eerste fractiebijeenkomst van het nieuwe politieke seizoen heeft Bergsma zijn beslissing kenbaar gemaakt om John Bankers op te volgen als CDA-Statenlid. Bergsma: “Ik heb er goed over nagedacht. Natuurlijk is er veel gebeurd, maar ik ben ervan overtuigd een goede bijdrage te kunnen leveren. Als CDA hebben we een verantwoordelijkheid te nemen en daar wil ik graag mijn kennis en kunde voor inzetten.”

Bergsma was al eerder Statenlid voor het CDA: tussen 2003 en 2009 was hij al actief in de provincie. Van 2008 t/m 2018 was hij wethouder in Woudrichem waar hij zich in het bijzonder heeft ingezet voor de fusie van Aalburg, Werkendam en Woudrichem tot de nieuwe gemeente Altena. Tijdens de provinciale verkiezingen van 2019 stond Bergsma als tweede op de lijst en werd hij met voorkeursstemmen gekozen.

In de vorige coalitie was Bergsma gedeputeerde namens het CDA op het gebied van Veiligheid, Bestuur en Organisatie. Bergsma blikt positief terug op zijn tijd als gedeputeerde en ziet zijn opgedane ervaringen en uitgebreide netwerk als een voordeel voor zijn huidige functie. “Ik heb veel zin om aan de slag te gaan met de collega’s in de fractie, met gedeputeerden Ronnes en Lemkes en natuurlijk ook met Statenleden en gedeputeerden van andere partijen.”

Fractievoorzitter Ankie de Hoon: “Met de terugkeer van Renze is ook de regio Altena weer vertegenwoordigd in onze fractie. Er is veel te doen en de politieke en bestuurlijke ervaring van Renze zal van grote waarde zijn. We gaan er gezamenlijk iets moois van maken!”