21 september 2023

Het CDA, BBB, JA21 en PVV vragen om interpellatie debat rondom richtlijnen voor boeren bij aanvraag vergunning stalmaatregelen

s-Hertogenbosch - De fracties van het CDA, BBB (BoerBurgerBeweging), JA21 en PVV hebben gezamenlijk een verzoek ingediend voor een (interpellatie)-debat tijdens de aanstaande vergadering van Provinciale Staten op 29 september 2023. Het onderwerp van dit debat betreft de "Beginselen van behoorlijk bestuur inzake de in de IOV (Interim Omgevingsverordening) vastgestelde reductiepercentages en stalmaatregelen."

In een recent statenvoorstel van 7 februari 2023 heeft het college aangegeven dat er onzekerheden bestaan met betrekking tot de toepassing van de Wet natuurbescherming. De onzekerheid ontstaat doordat er geen duidelijke richtlijnen zijn voor een passende beoordeling, wat zowel voor de overheid als ondernemers problematisch is. De fracties stellen dat deze wijze van handelen in strijd is met verschillende beginselen van behoorlijk bestuur wanneer de verordening niet aangepast wordt.

De kern van de zorg van de fracties is dat de IOV nog niet is aangepast, waardoor er per 1 oktober 2023 geen rechtszekerheid kan worden geboden aan ondernemers. De aanvraagdatum voor vergunningen met betrekking tot verplichte stalmaatregelen en de realisatiedatum voor ammoniakreductie-eisen zijn momenteel niet haalbaar en bedreigen de rechten van boeren. Dit roept vragen op over de zorgvuldigheid van de overheid in het voorbereiden van besluiten en het waarborgen van de rechtszekerheid van burgers.

De fracties van het CDA, BBB, JA21 en PVV benadrukken dat het noodzakelijk is om duidelijkheid te scheppen voor boeren vóór 1 oktober. Ze vragen om een debat met de verantwoordelijke portefeuillehouders voor Agrarische Ontwikkeling (Marc Oudenhoven) en Wet Natuurbeheer (Hagar Rooijakkers) om deze kwestie grondig te bespreken.

Dit debat belooft een cruciaal moment te worden in de discussie over de rechten en zekerheid van boeren in de provincie. De uitkomst ervan zal van invloed zijn op de toekomst van de agrarische sector in de regio.