CDA Brabant
05 december 2019

Schriftelijke vragen over handhaving en toezicht Brabants buitengebied

Schriftelijke vragen van Statenlid Marcel Deryckere over handhaving en toezicht in het Brabantse buitengebied.

Klik op de volgende link: Schriftelijke vragen over handhaving en toezicht Brabants buitengebied.

Geacht college,

Gisteren berichtte o.a. het Brabants Dagblad over de staat van handhaving en toezicht in het Brabantse buitengebied. Deze berichtgeving baart het CDA zorgen. Temeer daar wij grote waardering hebben voor de mensen van Samen Sterk in Brabant (SSiB), die hard werken en zich met gevaar voor eigen leven inzetten voor de veilig- en leefbaarheid in onze provincie.

Wij hebben voor u de volgende vragen:

1. Bent u bekend met het bericht Zware kritiek op functioneren Samen Sterk in Brabant: Toezicht in buitengebied is ‘lachertje’ in het Brabants Dagblad d.d. 4 december jl.1?
  2. Deelt u het beeld dat handhaving en toezicht in het Brabantse buitengebied tekort schieten en criminelen er vrij spel hebben? Indien ja, wat zijn hiervan volgens u de oorzaken?
  3. Wat is uw indruk van SSiB? In hoeverre is de organisatie voldoende toegerust om haar taken, waaronder de aanpak van wildcrossen, stroperij en drugsafvaldumpingen, te kunnen uitvoeren?
  4. Kunt u nader ingaan op de signalen dat de aansturing en financiële situatie bij SSiB evenals de 24-uurs aanwezigheid van buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) in het buitengebied onder druk staan?
  5. Kunt u de organisatiecultuur binnen SSiB nader duiden? Hoe wordt bijvoorbeeld omgegaan met verbetersignalen van binnen en buiten de organisatie? Wordt de ‘klokkenluidersregeling’ gevolgd?
  6. Hoe beoordeelt u de samenwerking tussen boa’s in het veld, de politie en andere partners?
  7. Hoe is het gat in de begroting en de daaruit voortkomende onderbezetting ontstaan?
  8. Bent u bereid op korte termijn met SSiB en de verschillende partners in gesprek te gaan om tot oplossing te komen die SSiB in staat stelt voor honderd procent te doen waarvoor zij is opgericht, namelijk de veiligheid op het Brabantse platteland helpen vergroten? Welke maatregelen kunnen daartoe worden genomen?

Wij zien de antwoorden op deze vragen graag tegemoet, waarvoor bij voorbaat hartelijk bedankt.

Met vriendelijke groet,

Namens de CDA-fractie,

Marcel Deryckere

1 Zie www.bd.nl/brabant/zware-kritiek-op-functioneren-samen-sterk-in-brabant-toezicht-in-buitengebied-is-lachertje-br-br~aa8e358d/.