CDA Brabant
13 mei 2020

Schriftelijke vragen over Oorlogsmuseum Overloon en andere Brabantse musea

Schriftelijke vragen van Statenleden Marcel Thijssen en Marcel Deryckere over Oorlogsmuseum Overloon en andere Brabantse musea.

Klik op de volgende link: Schriftelijke vragen over Oorlogsmuseum Overloon en andere Brabantse musea.

Geacht college,

Naar aanleiding van o.a. het bericht Zonder hulp overleeft Oorlogsmuseum in Overloon coronacrisis niet: ‘Het moet blijven’1in dagblad De Limburger d.d. 2 mei jl. en het bericht Oorlogsmuseum Overloon onmisbaar voor ons dorp2 op de website Overloon Nieuws d.d. 6 mei jl. hebben wij voor u de volgende vragen.

1. Bent u bekend met de brief die de gemeente Boxmeer recent aan het college van Gedeputeerde Staten heeft gestuurd over de financiële zorgen van het Nationaal Oorlogs- en Verzetsmuseum in Overloon, beter bekend als Oorlogsmuseum Overloon, als gevolg van de coronacrisis?
  2. Wat is uw reactie op deze brief?
  3. Bent u het met het CDA eens dat Oorlogsmuseum Overloon, als belevings- en erfgoedmuseum, van grote betekenis is voor o.a. het dorp Overloon, het Land van Cuijk en de provincie Noord-Brabant, wat in dit jaar van 75 jaar vrijheid, en bij het 75-jarig bestaan van het museum in 2021, extra tot uitdrukking komt?
  4. Acht u de situatie waarin Oorlogsmuseum Overloon zich momenteel bevindt exemplarisch voor die van veel andere kleine en (middel)grote musea in Brabant? Indien ja, welke signalen hebt u?
  5. Kunt u op een rijtje zetten voor welke steunmaatregelen Oorlogsmuseum Overloon, maar ook andere Brabantse musea, op dit moment in aanmerking zou kunnen komen? Bijvoorbeeld de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid (NOW), voor musea met personeel in loondienst en tenminste 20% omzetverlies.
  6. Wanneer is het op 1 mei jl. aangekondigde plan, onderdeel van het Brabantse culturele steunpakket, dat onderbouwt welke culturele instellingen in Brabant voor hulp in aanmerking kunnen komen gereed3? Is hier nog steeds een bedrag van € 8 miljoen mee gemoeid, waarvan € 4 miljoen wordt opgebracht door de provincie Noord-Brabant en BrabantStad en € 4 miljoen door het Rijk?
  7. Kunt u herbevestigen dat dit provinciale geld ook buiten de grote Brabantse steden zal worden ingezet?
  8. Bent u bekend met de aangenomen motie-Von Martels/Schonis4, die de regering verzoekt om, in samenwerking met andere overheden, musea en andere culturele instellingen, te laten onderzoeken wat nodig is om de (naams)bekendheid van middelgrote en kleinere musea en andere culturele instellingen in Nederland te vergroten bij de buitenlandse toeristen, met name die uit de ons omringende landen en in de grensregio’s, waar kansen liggen op het gebied van grensoverschrijdende samenwerking tussen musea/instellingen en andere dagattracties?
  9. Deelt u de mening van het CDA dat de uitvoering van deze motie door de coronacrisis alleen maar belangrijker is geworden, bijvoorbeeld als het gaat om publieksbereik in de 1,5 meter-samenleving en het aanjagen van (binnenlands) toerisme op het moment dat de coronamaatregelen dat weer mogelijk maken? Indien ja, wilt u deze motie betrekken bij uw huidige en toekomstige beleid?
  10. Bent u op dit moment met Oorlogsmuseum Overloon en andere Brabantse musea in gesprek? Indien niet, wilt u dit initiëren? Indien ja, wilt u die gesprekken periodiek voortzetten teneinde de Brabantse musea goed te kunnen vertegenwoordigen in Den Haag?

Wij zien de antwoorden op deze vragen graag tegemoet, waarvoor bij voorbaat hartelijk bedankt.

Met vriendelijke groet,

Namens de CDA-fractie,

Marcel Thijssen en Marcel Deryckere

1 Zie www.limburger.nl/cnt/dmf20200502_00158780/zonder-oorlogsmuseum-is-overloon-overloon-niet-meer.

2 Zie www.overloonnieuws.nl/nieuws/439563_oorlogsmuseum-overloon-onmisbaar-voor-ons-dorp.

3 Zie www.brabant.nl/actueel/nieuws/kunst-cultuur-en-erfgoed/2020/steunmaatregelen-corona-voor-cultuur-in-brabant.

4 Zie Kamerstuk nr. 26419-86.