CDA Brabant
05 december 2019

Schriftelijke vragen over veiligheid snelfietsroute F59 (vervolg)

Schriftelijke vragen van Statenlid Coen Hendriks over de veiligheid van snelfietsroute F59 ‘s-Hertogenbosch – Oss (vervolg).

Klik op de volgende link: Schriftelijke vragen over veiligheid snelfietsroute F59.

Geacht college,

Op 9 september jl. heeft het CDA schriftelijke vragen gesteld over de veiligheid van snelfietsroute F59 ’s-Hertogenbosch – Oss. Aanleiding was het Testrapport Fietssnelwegen van de ANWB en een brief van de Dorpsraad Nuland, die op eerdergenoemd traject diverse knelpunten signaleerde. Bijvoorbeeld het delen van de F59 met auto’s, een onprettig en gevaarlijk routestuk door de Waterleidingstraat, de overgang Waterleidingstraat – Elzenstraat waar fietsers op de fietsstraat blijven rijden, veel bijna-ongevallen op de kruising Kerkstraat – F59 , de (te) smalle) berm tussen de rijbaan en de sloot in de bocht van de Singel, en het delen van de F59 met een vrachtwagenroute over een gedeelte van de Wolfdijk.

Naar aanleiding van de beantwoording1 d.d. 1 oktober jl. hebben wij voor u de volgende vervolgvragen:

01. In antwoord op vraag 2 schrijft u dat de verbeterpunten uit het Testrapport Fietssnelwegen van de ANWB u bekend waren en u de adviezen van de ANWB gebruikt bij het ontwerp en de realisatie van nieuwe Waarom niet bij bestaande snelfietsroutes, zoals de huidige F59, waarvan de verbeterpunten u inmiddels bekend zijn?

02. In antwoord op vraag 5 schrijft u ‘altijd bereid te zijn overleg te hebben over de aanleg van een nieuwe of verbeteringen aan een bestaande snelfietsroute, zoals de F59, als onderdeel van de regionale multimodale afwegingen’. Heeft een dergelijk overleg inmiddels plaatsgevonden? Indien ja, wat zijn de uitkomsten?

03. In antwoord op vraag 6 schrijft u dat de F59 u heeft geleerd voor nieuwe snelfietsroutes voortaan hogere eisen te stellen aan de breedte van het fietspad, aan de kwaliteit van de wegverharding, het verplicht stellen van verkeersveiligheidsaudits en ruimte te bieden voor maatwerk.

1. Hoe zijn deze eisen geborgd en wie ziet toe op naleving?
  2. Wat betekent dit voor de knelpunten aan de bestaande F59?

04. In antwoord op vraag 6 schrijft u dat op de website www.onsbrabantfietst.nl de komende periode meer informatie over de Brabantse snelfietsroutes beschikbaar komt. Bent u bereid op de website ook een plek in te richten, waar gebruikers knelpunten kunnen melden? Waarom wel/niet?

05. In antwoord op vraag 7 schrijft u dat, in afwachting van nieuwe landelijke richtlijnen voor bewegwijzering, ‘de bevoegd wegbeheerder intussen kleinschalige verbeteringen kan uitvoeren’. Wie is inzake de F59 de bevoegd wegbeheerder en is deze bereid kleinschalige verbeteringen uit te voeren die op korte termijn de veiligheid verbeteren?

06. In antwoord op vragen 8 en 9 schrijft u op de F59 een schouw te hebben uitgevoerd en de bevindingen samen met testrapport van de ANWB en de knelpunten van de Dorpsraad Nuland te zullen bespreken tijdens het periodieke overleg met gemeenten.

1. Wat zijn de bevindingen van de schouw?
  2. Heeft het periodieke overleg inmiddels plaatsgevonden?
  3. Indien ja, wat zijn de uitkomsten van dit overleg?

07. In antwoord op 10 schrijft u bereid te zijn om met de gemeente ’s-Hertogenbosch, en door de gemeente ’s-Hertogenbosch betrokken partijen, maatregelen te overwegen die de fietsveiligheid en het fietscomfort op de F59 ’s-Hertogenbosch – Oss te verbeteren. Wat kunt u ons hierover melden?

08. Kunt u, in samenspraak met de gemeente ’s-Hertogenbosch en andere betrokken partijen, een planning/tijdspad geven voor het verbeteren van de verkeersveiligheid op de F59? Bijvoorbeeld wanneer overleg- en beslismomenten zijn, wanneer verbeteringen in gang worden gezet en zijn gerealiseerd.

Wij zien de antwoorden op deze vragen graag tegemoet, waarvoor bij voorbaat hartelijk bedankt.

Met vriendelijke groet,

Namens de CDA-fractie,

Coen Hendriks

1 Zie cdabrabant.nl/wp-content/uploads/2019/10/Antwoord-op-schriftelijke-vragen-over-veiligheid-snelfietsroute-F59.pdf.