CDA Brabant
06 maart 2020

Spreektekst Jürgen Stoop – Debat over PIP ‘Natuurgebied Westelijke Langstraat’ op 06/03

Spreektekst1 Jürgen Stoop – Lid Provinciale Staten Noord-Brabant
Debat over het Provinciaal Inpassingsplan ‘Natuurgebied Westelijke Langstraat’
(06-03-2020)

Voorzitter,

Vandaag gaan Provinciale Staten een besluit nemen over het Inpassingsplan ‘Natuurgebied Westelijke Langstraat’.

We hebben tijdens de behandeling van dit onderwerp begrepen dat er veel overleg is met de betreffende bewoners om de gronden zonder tot onteigening over te gaan, te verwerven. En met succes: het aantal onteigeningen zal tot een minimum worden beperkt. Dit is een compliment voor de wijze waarop de medewerkers in dit Huis zijn omgegaan met de inwoners, maar ook een compliment aan de betrokken bewoners die hebben bijgedragen aan een constructief proces.

In de nota van zienswijzen is te lezen dat er 75 zienswijzen zijn ingediend. De meeste zienswijzen hebben betrekking op de zorgen die de bewoners hebben ten aanzien van het stijgende waterpeil in het gebied. Het is goed te lezen dat de peilplannen, het inrichtingsplan en het Provinciaal Inpassingsplan zelf op basis van de zienswijzen zijn gewijzigd. Een groot aantal zienswijzen gaat ook over de verwachte overlast van muggen en knutten en een aantal over communicatie.

Het CDA schaart zich dan ook achter de conclusies van Brabant Advies: houd de vinger aan de pols ten aanzien van de ontwikkelingen, waaronder een grotere kans op natte voeten voor de bewoners en een toename van muggen en knutten. Communicatie is daarbij het toverwoord: blijf in gesprek met de betrokkenen en stel bij als ontwikkelingen nadeliger zijn dan voorzien.

Wat wel bijzonder is, is dat een Natura 2000-gebied zo dicht langs een snelweg ligt. De vraag is of de opgave voor de stikstofreductie hierdoor niet lastiger wordt. Voor het CDA is duidelijk dat de opgave van de stikstofreductie voor dit gebied niet alleen bij de agrarische ondernemers mag liggen. We hebben in ieder geval begrepen dat er al veel winst in de stikstofreductie wordt gerealiseerd, doordat met een nieuwe bestemming van een aantal deelgebieden het agrarische gebruik binnen het gebied zal afnemen. Wij adviseren u om deze reductie te monitoren.

Het CDA heeft uit de presentatie van drie weken geleden mogen ervaren dat er heel zorgvuldig is gehandeld en heeft het vertrouwen dat ook de aanbevelingen van Brabant Advies zorgvuldig worden uitgevoerd. Ook waterschap Brabantse Delta is zeer positief over het plan. Zij prijzen de gedetailleerdheid van het plan en de wijze waarop de waterbeheersing met dit plan wordt gerealiseerd. Binnen het waterschap werd zelfs met applaus op dit Inpassingsplan gereageerd. Het zal u niet verbazen dat het CDA kan instemmen met dit Inpassingsplan.

1 Alleen het gesproken woord telt.

Spreektekst Jürgen Stoop PIP ‘Natuurgebied Westelijke Langstraat’ (6 maart 2020)