CDA Brabant

Debat over de Bestuursrapportage I-2020
(03-07-2020)

Voorzitter,

Om te beginnen wil ik de ambtelijke organisatie bedanken voor het beantwoorden van onze technische vragen. Altijd een heel karwei en voor ons Statenleden onmisbaar om onze controlerende taak goed te kunnen uitoefenen. En dat doen we vandaag, bij het bespreken van de bestuursrapportage.

Als CDA vinden wij het een goede ontwikkeling dat deze bestuursrapportage, anders dan in voorgaande jaren, veel meer een ‘afwijkingenrapportage’ is i.p.v. een ‘voortgangsrapportage’. Dat past bij het doel van de burap: vaststellen of Brabant qua begroting op koers ligt en of er moet worden bijgestuurd.

In dat kader wil ik allereerst stilstaan bij de actualiteit, want de coronacrisis blijft Brabant en de Brabanders hard raken. De effecten zijn dagelijks merkbaar, en zullen dat naar verwachting nog lange tijd blijven. Het is goed dat de provincie, in aanvulling op de sociaaleconomische noodpakketten van het Rijk, maatregelen heeft genomen ter ondersteuning van de Brabantse economie en onze culturele sector. Beide krijgen harde klappen. Graag ontvangen we van het college een update van de genomen provinciale corona-maatregelen, bijvoorbeeld over het beroep dat er op is gedaan. En kan de gedeputeerde ingaan op de gevolgen van corona voor onze provincie en voor de provinciebegroting? Zijn we voorbereid op een situatie van een tweede golf en mogelijk een weer strenger beleid? Liggen hier scenario’s voor klaar, om schokken in onze economie op te vangen en effecten te dempen? Graag een reactie.

Dan terug naar de burap, in het bijzonder naar de immunisatieportefeuille. Hiervan weten we dat als gevolg van de heel lage marktrente het toekomstig rendement zal teruglopen, en dat daarmee de jaarlijkse begrotingspost van € 122,5 miljoen onder druk staat. Het CDA vindt het begrijpelijk dat obligaties zijn verkocht om zo koerswinsten veilig te stellen, zeker in die gevallen waar het effectief rendement negatief was op het moment van verkoop van de obligaties. Tegelijkertijd stelt het ons wel voor een ‘herbeleggingsprobleem:’ vrijgevallen middelen kunnen niet meer worden herbelegd tegen aantrekkelijke rentes. Dat we op zoek gaan naar alternatieve mogelijkheden, vindt het CDA verstandig, maar we kijken op van het forse bedrag, € 800.000, dat hiervoor nodig is. De antwoorden op de technische vragen lichten een tipje van de sluier op, maar ook niet meer dan dat. Verzoek aan de gedeputeerde om een uitgebreidere toelichting hierop. Dat hoeft niet per se vandaag, ik kan mij zomaar voorstellen dat hij dat komende periode in de Commissie sturen en verantwoorden doet.

In het bestuursakkoord hebben we een ‘knelpuntenbuffer’ van minimaal € 18 miljoen opgenomen. In deze bestuursrapportage loopt de buffer op van € 31,2 miljoen naar € 42,1 miljoen. Er is dus ruimte voor invulling.

Wil het college deze ruimte reserveren om armslag te hebben voor corona-maatregelen of kunnen wij richting de begroting 2021 met bestedingssuggesties komen? Bij beide kunnen wij ons iets voorstellen, bijvoorbeeld in de vorm van verlichting voor het Brabantse mkb, en impulsen voor de toerisme-, evenementen- en cultuursector.

Over de cultuurmiddelen een vraag, voorzitter. We zien dat tenminste € 8,5 miljoen van de € 20,1 miljoen structurele middelen kosten betreffen voor uitvoeringsorganisaties als Kunstloc en Cubiss. Dat is 42% van het budget, dat naar uitvoering en overhead gaat en niet (rechtstreeks) naar cultuur. Het CDA vindt dat middelen voor cultuur zoveel mogelijk direct ten goede moeten komen aan cultuurmakers, zodat zij daarmee meer Brabanders kunnen bereiken en laten genieten van hun projecten en producties. Daarom de vraag hoe het college tegen deze uitvoeringskosten aankijkt, en of het mogelijkheden ziet om een efficiency- en effectiviteitsslag te maken?

1 Alleen het gesproken woord telt.

Spreektekst Marcel Thijssen Bestuursrapportage I-2020 (3 juli 2020)