CDA Brabant
03 juli 2020

Spreektekst Marcel Thijssen – Debat over de Provinciale Jaarstukken 2019 op 03/07

Spreektekst1 Marcel Thijssen – Lid Provinciale Staten Noord-Brabant
Debat over de Provinciale Jaarstukken 2019
(03-07-2020)

Voorzitter,

Voor ons liggen de jaarstukken over 2019. We zien als resultaat een overschot van € 36,7 miljoen, dat grotendeels zit in de programma’s Ruimte (€ 22 miljoen) en Natuur (€ 18 miljoen).

Wanneer dit resultaat wordt gecorrigeerd voor incidentele waardevermeerderingen en -dalingen, blijft er een resultaat over van € 4,3 miljoen. Dat wijkt (slechts!) 0,6% af van de begroting, waar bij decentrale overheden dat percentage gemiddeld op 2-3% ligt. Complimenten dus aan het college. De afwijkingen van het werkelijk resultaat t.o.v. de begroting zitten hem met name in de balansposten, niet in de baten/lasten.

De werkelijke lasten, € 699 miljoen t.o.v. € 716 miljoen begroot, is een onderschrijding van 2,3%. Daar waar in verleden sprake was van (forse) onderbesteding, is dat in 2019 zeker niet het geval.

Kijkend naar het provinciaal ontwikkelbedrijf kunnen we constateren dat dit goed in elkaar zit, en risico’s voldoende zijn afgedekt. Uit de jaarstukken blijkt dat de kredietruimte de komende jaren oploopt: van € 87 miljoen in 2019 naar € 200 miljoen in 2027. Het uitvoeren van de onlangs vastgestelde bestuursopdracht over het terugdringen van het woningtekort vraagt om kredietruimte. Onze vraag daarbij is of de beschikbare kredietruimte voldoende is voor de uitvoering van de bestuursopdracht?

1 Alleen het gesproken woord telt.

Spreektekst Marcel Thijssen Provinciale Jaarstukken 2019 (3 juli 2020)