30 maart 2020

VVD, FvD, CDA en Lokaal Brabant werken door aan nieuwe coalitie

PERSBERICHT ONTLEEND AAN DE PROVINCIE NOORD-BRABANT

De Coronacrisis vraagt veel van Brabant en vooral van de Brabanders. Dat heeft ook invloed op de onderhandelingen voor een nieuwe coalitie, die op dit moment gevoerd worden door VVD, Forum voor Democratie, CDA en Lokaal Brabant.

De partijen leven mee met iedereen die op welke manier dan ook getroffen is door de crisis, en hebben grote bewondering voor de helden in de zorg en alle andere sectoren die Brabant draaiende houden.

Het is belangrijk dat iedereen zich aan de regels houdt die op advies van het RIVM door de Rijksoverheid worden uitgevaardigd. De onderhandelingen gaan op de achtergrond wel gewoon door, maar dat gebeurt met inachtneming van deze regels. De partijen zijn er bijna uit en hebben een onderhandelingsakkoord bijna klaar.

Planning

De huidige situatie zorgt er echter voor dat er op korte termijn geen geschikt moment is om een bestuursakkoord te presenteren en een nieuw college van Gedeputeerde Staten te installeren. Beide gelegenheden kunnen idealiter pas georganiseerd worden wanneer de huidige beperkende maatregelen niet meer of in mildere vorm van kracht zijn. Provinciale Staten moeten bij voorkeur volwaardig bij elkaar kunnen komen om een goede discussie te kunnen voeren over het akkoord. Ook is er dan een warme bestuursoverdracht en waardig afscheid van huidige bestuurders mogelijk. De maatregelen van de Rijksoverheid bepalen wanneer en hoe dat kan plaatsvinden.

Formateur Alfred Arbouw: “Dit is vervelend, maar op dit moment werkt Brabant keihard om deze vreselijke crisis zo goed mogelijk te beheersen en de situatie niet te verergeren. Dat geldt voor iedereen, en dus ook voor ons. Deze situatie vraagt om flexibiliteit van iedereen. Het nieuwe college van Gedeputeerde Staten wil in ieder geval voor het zomerreces van start kunnen gaan.”