01 januari 2022

..... Samen kom je verder

Voorafgaand aan de feestdagen staat het CDA Uitgeest stil bij het afgelopen jaar en kijkt vooruit naar de toekomst.  Corona hield en houdt ons nog hardnekkig in de greep. Ook het CDA ervaart dit als een enorme uitdaging. Hoe houden wij de burgers betrokken bij de lokale politiek en het bestuur?

Maar wij staan niet stil en laten onze stem gelden. Enkele voorbeelden:

Er is een voorstel  van het CDA aangenomen voor het structureel beschikbaar stellen van € 25.000, - voor het planten van bomen. Ter compensatie van bomenkap voor herinrichting en nieuwbouw.

Wij  hebben ons hard gemaakt om de eendenkooi niet te verkopen maar te verpachten en daardoor de regie over de omliggende terreinen in eigen hand te houden. Helaas is onze visie niet overgenomen in de uiteindelijke besluitvorming.

Mede op initiatief van het CDA worden er woningen voor jongeren gerealiseerd aan de Benesserlaan.

Huisvesting en passende zorg voor oudere Uitgeesters heeft ook onze voortdurende aandacht.

Door onze motie voor de sloop van de bibliotheek en de Paltrok school, heeft het CDA  een voorzet gegeven voor een versnelde realisatie van de nieuwe school en woningbouw in het centrumgebied.

De bibliotheek locatie wordt prachtig ingevuld, maar dat is slechts een deel van de omgeving. Hoe behouden we de karakteristieke kenmerken van het oude Uitgeest, in combinatie met vernieuwing?

Wat gebeurt er met het verouderde Geesterheem?

Het CDA is geen voorstander van een grootschalig zorgcentrum zoals voorgesteld door Viva!, maar ziet graag twee kleinere locaties, met betaalbare (!) moderne seniorenwoningen.  Denk aan de Meet locatie en de oude scholen in de Koog en aan de Populierenlaan. Zo kunnen oudere inwoners in het dorp blijven wonen.

De Terp en de stationslocatie bieden  mogelijkheden voor nieuwbouw. Evenals de Stokkenfabriek (Oude Werf). Jammer dat het College dit ondanks onze verzoeken, niet iets voortvarender oppakt.

Door nieuwbouw wordt  doorstroming gecreëerd waardoor jongeren en gezinnen een kans krijgen op de woningmarkt.

Hoe houden wij Uitgeest aantrekkelijk, modern en jong, zodat bestaande voorzieningen in stand gehouden kunnen worden?

Met een heldere visie is er veel  mogelijk.

Die visie heeft het CDA. Wij willen vooruit! Tezamen met andere politieke partijen en inwoners . Constructief werken aan concrete voorstellen en plannen die kunnen worden uitgewerkt en gerealiseerd.  . . . Samen kom je verder!

Het bestuur van het CDA Uitgeest wenst alle Uitgeesters  mooie  kerst- en nieuwjaarsdagen. Wij zullen deze dagen door corona  niet kunnen vieren zoals wij graag zouden willen,  maar het is de kunst er  samen wat van te maken. Het zijn donkere dagen die wij verlichten met de kerstgedachte die iedereen op zijn eigen manier invult. Hopelijk kunt u daar vertrouwen en energie uitputten.  Het nieuwjaarsfeest geeft  een doorzicht naar het nieuwe jaar, dat voor iedereen weer nieuwe kansen en mogelijkheden gaat bieden. Wij als CDA staan in 2022 voor u klaar om, samen met u, te zorgen dat de gemeente haar taken voor de Uitgeesters  goed uitvoert en dat ons mooie dorp voor alle inwoners een fijne plek blijft om te wonen.  Prettige feestdagen en een goed begin van 2022.

Namens het bestuur van het CDA Uitgeest.

Kees Hansen. Voorzitter.