29 maart 2023

Afscheid negen CDA-statenleden, onderscheiding voor Jacob Spiker

Alle negen leden van de CDA-fractie in Provinciale Staten hebben dinsdagavond afscheid genomen. Eddy van Hijum en Roy de Witte, de beide gedeputeerden namens het CDA, blijven aan tot een nieuwe coalitie is gevormd en hun opvolgers bekend zijn. Met Ben Eshuis, Jeroen Piksen, Bart van Moorsel en Susan Faal-Takak verdwijnt nogal wat ervaring uit de CDA-fractie, want alle drie zijn ze twee volle termijnen statenlid geweest. Ben Eshuis nam halverwege de rit het fractievoorzitterschap op zich.

Jerry Blekkenhorst en Wim Duitman maakten in de afgelopen vier jaar deel uit van de CDA-fractie, terwijl Marieke Blom, Jacob Spiker en Douwe Prinsse instroomden na het vertrek van Bouwien Rutten, Moniek Kleinsman en Karin van der Toorn.

Commissaris van de Koning Andries Heidema benoemde een voor een de kwaliteiten van de 33 (van de 47) statenleden. Voor drie vertrekkende statenleden had hij een verrassing in petto. Dirk van Dijk (SGP), Lex Schukking (VVD) en Jacobs Spiker kregen een koninklijke onderscheiding, lid in de Orde van Oranje Nassau.

Jacob Spiker was ruim twaalf jaar gemeenteraadslid in de gemeente Staphorst. Op 31 maart 2021 werd hij statenlid. Hij stond bij de statenverkiezingen van 15 maart op de vijfde plek, terwijl het CDA vier zetels kreeg.