22 juni 2017

‘Alleen keihard nee’ houdt productiewater niet uit Overijsselse ondergrond

Gewoon heel hard NEE zeggen tegen productiewater in de Overijsselse ondergrond. Dat doet CDA Overijssel al enkele jaren. Maar zijn we serieus genomen door deze (demissionaire) regering bestaande uit PvdA en VVD? Het CDA vindt van niet.
Waarom dan wel instemmen met een provinciaal besluit waarin vermeld staat dat de provincie Overijssel verkenningen toestaat in de gasvelden nabij Hardenberg? Heel simpel, dit besluit is gebaseerd op feitelijke technische gegevens. Ook ons gevoel zegt ons direct NEE te zeggen tegen bepaalde activiteiten. Maar alleen die NEE gaat ons dus niets brengen, dat hebben we al geleerd de afgelopen jaren. Een harde leerschool. We moeten die NEE onderbouwen. Een onderbouwing richting het Rijk, tenslotte zijn zij bevoegd gezag en hebben wij uiteindelijk niet zo veel te vertellen over de Overijsselse diepe ondergrond.

Dat wil dus helemaal niet zeggen dat we ondergrondse opslag willen in deze gebieden. Dat willen we helemaal niet zelfs! Wel gaan we proberen een stap verder te zijn dan andere provincies, door vooraf al te kaderen en een gesprekspartner te zijn die men in Den Haag serieus moet nemen. Noem het een nieuwe weg inslaan. Vast geen weg zonder risico’s, maar vele wegen hebben we al bewandeld en als niets tot iets leidt moeten we die risico’s durven te nemen.

De waarde van alleen Nee
Werkelijk niets heeft de minister en de regering kunnen overtuigen om te stoppen met afvalwaterinjecties.  Kortom, instrumenten om duidelijk te kunnen onderbouwen waarom we bepaalde activiteiten in de Overijsselse ondergrond niet willen, zijn nu harder nodig dan ooit.
Het enige waar we mee lijken te kunnen schermen is een objectieve waarneming, om daarna de politieke discussie er op los te laten. Woensdag 20 juni heeft Provinciale Staten deze instrumenten vastgesteld. Na een intensieve periode van 2 jaar zijn deze tot stand gekomen.
In het voorstel is ook weergegeven dat 80% van Overijssel sowieso al niet in aanmerking kan komen voor ondergrondse opslag. We zijn dus al een grote stap verder. Ja, er moet en zal nog veel gesproken worden. Met betrokken gemeenten, politici en anderen. Dat is essentieel, het is een continu proces. Maar voor nu: de kaders liggen er. Mocht er morgen een aanvraag komen vanuit het Rijk, Overijssel staat klaar met inhoud. De gemeenten zijn de eerste gesprekspartner. We hebben onze degens gekruist.

Nee blijven roepen tot we een ons wegen en vervolgens weggeblazen worden door landelijk beleid is geen optie meer. We moeten het heft in eigen handen nemen. Deze nieuwe structuur geeft ons meer grip op de Overijsselse ondergrond. En reken maar dat het CDA in het politieke debat wat volgt bij eventuele aanvragen vanuit het Rijk, haar rentmeesterschap naar waarde zal verdedigen.
Kom maar op!

--------------------------------------------------------------------------

Instrumenten voor sterke onderbouwing
Sinds vorig jaar hebben de provincies adviesrecht wanneer het Rijk een plan krijgt en een aanvraag verstuurt naar de provincie waar de activiteiten moeten plaatsvinden.  Om onze ondergrond te beschermen, heeft de provinciale politiek de provincie Overijssel de opdracht meegeven om instrumenten te ontwikkelen die zorgen voor een sterke onderbouwing van dit advies.

1. Ondergrond ladder van Overijssel
Het eerste instrument is ‘de ondergrondladder van Overijssel’. Op de bovenste tree staat natuurlijk drinkwaterwinning, vervolgens gaan we naar hernieuwbare energie, tijdelijke of permanente opslag en we eindigen met wat we als provincie absoluut niet willen. Dat is op dit moment schaliegas en kernafval. Deze kunnen we zo duidelijk benoemen omdat landelijk ook  is vastgesteld dat men dat niet wil. Hiervoor is volop medewerking.

2. Fingerprints
Naast de Ondergrondladder van Overijssel is er nog een instrument ontwikkeld. Dit zijn de fingerprints. Dit wegingssyteem geeft een weging aan tussen economie, tijdsduur en risico’s. En voilá, een gewogen onderbouwing die voldoet aan de maatstaven van het Rijk.

Maatstaven van het Rijk
Alleen als wij voldoen aan die maatstaven, neemt het Rijk ons advies serieus en alleen dan maken we kans om alle activiteiten waarvan we niet met zekerheid kunnen zeggen dat er op lange termijn geen risico’s aan verbonden zijn uit onze Overijsselse bodem te houden.

--------------------------------------------------------------------------