20 januari 2016

CDA-ambitie N35 gaat verder dan knooppunt Bos

In Provinciale Staten werd vandaag het voorstel voor het aanpakken van het knooppunt Bos van de N35 bij Raalte besproken. Het CDA vindt dit een prima voorstel, maar de ambitie van het CDA reikt verder dan alleen het aanpakken van dit knooppunt. Het CDA wil zich sterk maken voor een goede doorstroming en veiligheid van de totale N35. Met het aanpakken van het knooppunt Bos is de verwachting dat de problemen zich zullen verplaatsen naar Mariënheem. Tijdens de Statenvergadering van 20 januari heeft het CDA een motie ingediend om in elk geval te starten met een inventarisatie van de problematiek in Mariënheem. Helaas was hier geen meerderheid voor in de Staten.

Dwars door provincie.
De N35 loopt dwars door Overijssel en is de verbinding tussen belangrijke Overijsselse steden, Zwolle-Kampen en Enschede. Vele automobilisten maken dagelijks gebruik van deze rijksweg. Zij hebben ook dagelijks te maken met een aantal knelpunten die de reistijd verlengen, en in sommige gevallen zorgen voor onveilige situaties.

Rijksgeld naar Overijssel
Om te kunnen zorgen voor goede doorstroming van de N35 en de bereikbaarheid van de provincie te waarborgen, is een investering van het Rijk noodzakelijk. Het CDA heeft GS in een motie gevraagd om in kaart te brengen wat de problemen bij Mariënheem precies zijn en wat er aan financiële middelen nodig is om deze problemen op te lossen. Daarnaast is het CDA van mening dat de lobby richting Den Haag sterker moet worden ingezet om rijksgeld beschikbaar te krijgen voor het oplossen van de knelpunten op de N35. Ondanks dat er geen meerderheid was voor deze motie, blijft het CDA zich inzetten om de knelpunten op de totale N35 aan te pakken.