07 december 2018

CDA blijft aandringen op zuiveren olie afvalwater

De CDA fractie heeft samen met GroenLinks vragen gesteld aan GS over het zuiveren van het olie afvalwater uit Schoonebeek. Volgens de NAM is dit nog steeds geen realistische optie, volgens hen door het hoge energieverbruik van een zuiveringsinstallatie. Een Nederlands bedrijf in afvalwaterzuivering, met wereldwijd meerdere gelijksoortige installaties in bedrijf, doet dat af als grote onzin. Ook heeft de NAM met hen de afgelopen 1,5 jaar geen contact gezocht.Zowel het CDA als GroenLinks willen graag weten of hier nog gesprekken over gaande zijn tussen het Ministerie, de NAM en andere betrokken overheden en partijen.

Woordvoerder Bouwien Rutten: “Het CDA is nog steeds van mening dat het zuiveren van olieafvalwater een eerlijke kans moet krijgen in plaats van te kiezen voor de makkelijke weg, namelijk het injecteren in de Twentse bodem. NAM, toon lef en pak het verzoek voor een pilot van waterzuivering op! Dat is de enige manier om aan te tonen of zuivering ter plekke de juiste oplossing is voor het verwerken van afvalwater.”

3 miljoen liter
Vanaf verdeelpunt Rossum gaat er 3.000.000 liter afvalwater dagelijks in de Twentse ondergrond. Het CDA vraagt het college onder meer waarom de NAM niet actief bezig is met het onderzoeken van de mogelijkheden van zuivering. Daarnaast willen de fracties van het CDA en GroenLinks ook weten of de belangen van de inwoners wel zwaar genoeg worden meegewogen en of de verantwoordelijk gedeputeerde bereid is het gebied te bezoeken.

Ook Tweede Kamerleden Agnes Mulder (CDA) en Tom van der Lee (GroenLinks) hebben vandaag Kamervragen ingediend. Zij willen onder meer weten of het Ministerie van EZK bereid is om middelen uit het topsectorenbeleid in te zetten voor een pilot afvalwaterzuivering. En welke plicht de NAM heeft om te zorgen voor betere oplossingen voor het verwerken van afvalwater in plaats van in de diepe ondergrond stoppen.