16 maart 2018

CDA en SP: “provincie pak tekort asbestsaneerders proactief op”

De fracties van CDA en SP in provinciale Staten willen dat de provincie aan de slag gaat met het oplossen van het tekort aan asbestsaneerders. “Wij hebben uit gesprekken met de markt begrepen dat het tekort aan asbestsaneerders bepalend gaat worden voor het wel of niet halen van de deadline van 2024. Dan moet alle asbest van het dak. Dat gaan we als we op dezelfde manier doorgaan niet halen. De sector kan dit, ondanks de vele initiatieven, niet alleen oplossen. We zien ook kansen voor de Overijsselse arbeidsmarkt. Als we dit goed aanpakken kunnen we een substantieel aantal banen creëren. Hier ligt hier zeker een rol voor de provincie”, aldus Susan Faal van het CDA en Harry Broekhuijs van de SP.

Vragen
De SP en het CDA willen weten hoe het college van GS tegenover het tekort aan asbestsaneerders staat en in hoeverre het college bereid is om hierin actie te ondernemen. Hoewel men in de provincie en in Den Haag zeker niet stil zit als het gaat om de aanpak van asbest, is wat de SP en het CDA extra inspanning vereist. De antwoorden op de vragen aan het college worden binnen zes weken verwacht.