17 maart 2023

CDA hoopt op een stabiele coalitie in Provinciale Staten

Allereerst feliciteren wij uiteraard BBB, de grote winnaar van deze verkiezingen voor de nieuwe Provinciale Staten. Ook feliciteren we de Partij voor de Dieren die een zetel heeft gewonnen en de nieuwkomers Volt en JA21 met elk ook een zetel. Natuurlijk zijn wij teleurgesteld in de uitkomst van deze verkiezingen voor Provinciale Staten die voor ons 4 zetels heeft opgeleverd. Dat hoeven we niet onder stoelen of banken te steken.

Het CDA heeft in de achter ons liggende Statenperiode ingezet op de sociale kwaliteit en leefbaarheid in heel Overijssel, zowel in onze steden als op het platteland. Op provinciaal niveau is alles gedaan om waar dat kon perspectief en zekerheid te bieden voor onze boeren. De natuurdoelen staan voor ons niet ter discussie, maar we zijn én blijven tegen gedwongen onteigenen van agrarische bedrijven. In de coronatijd heeft het Overijsselse midden- en kleinbedrijf zich gesteund gevoeld door de provincie, onder meer door de digitaliseringsvouchers om thuis werken en het opzetten van webwinkels te stimuleren.

Het initiatief ligt nu bij BBB, straks de grootste fractie in Provinciale Staten. Wij hopen op constructieve onderhandelingen om tot een stabiele coalitie te komen. Wat de uitkomst daarvan ook zal zijn, Overijssel kan ook in de komende vier jaar rekenen op een betrokken en betrouwbaar CDA.

Wij danken iedereen die zijn of haar stem op het CDA heeft uitgebracht, zowel bij de verkiezingen voor Provinciale Staten als bij die voor de waterschappen Drents Overijsselse Delta en Vechtstromen. Ook danken wij al die CDA’ers die zich in de afgelopen weken hebben vol overtuiging ingezet voor de verkiezingscampagne.

De zetelverdeling is inmiddels officieel vastgesteld. Donderdag 23 maart om 17.00 uur worden de namen van de nieuwgekozen statenleden bekend gemaakt.

Rick Brink
lijsttrekker CDA Overijssel