17 februari 2015

CDA: investeer in recreatie en toerisme

Het CDA in Overijssel wil de komende jaren opnieuw een flinke impuls geven aan recreatie en toerisme in de provincie. "Het beleid is succesvol", stelt gedeputeerde en CDA-lijsttrekker Eddy van Hijum. "De gastvrijheid en creativiteit van onze recreatieondernemers krijgen alom erkenning. Het aantal banen in de sector is sinds 2009 met 4% gegroeid naar ruim 32.000."

In Overijssel werken ondernemers, marketingorganisaties, onderwijsinstellingen en overheden samen om bezoekers te binden aan sterke regionale merken: Salland, Twente, Vechtdal, IJsseldelta, Waterreijk en de Hanzesteden. Zowel de bekendheid als de waardering van deze regio's nemen geleidelijk toe. "Maar er is nog veel meer winst te halen", denkt Van Hijum. "We moeten een volgende stap zetten in het benutten van de kwaliteiten van onze prachtige regio's."

Het CDA heeft daarbij de volgende aanpak voor ogen:

Ondernemerschap voorop blijven stellen. Het zijn de ondernemers die toeristen aan zich binden door de combinatie van gastvrijheid, kwaliteit en vernieuwing. Onderlinge samenwerking in regionaal verband is van groot belang. De kwaliteit van het ondernemerschap en het voorkomen van overcapaciteit zijn aandachtspunten voor de sector zelf. Samenwerking en innovatie stimuleren. Het CDA wil voor de periode 2016-2019 ten minste 10 miljoen euro vrijmaken voor onder meer het voortzetten van de succesvolle PMPC-regeling (product markt partner combinatie) en het mede-subsidiëren van evenementen. Doelstelling hierbij is meer en langer verblijf in Overijssel door een slimme koppeling van het toeristisch product aan natuurgebieden (zoals de Weerribben, de Vecht en de Sallandse Heuvelrug) en evenementen (zoals Deventer op Stelten, de Military in Boekelo en Wielerrondes). Het CDA wil toe naar één provinciale organisatie voor regiomarketing die de verbinding legt met ondernemers en de regio helpt profileren. Minder bestuurlijke drukte en meer duidelijkheid voor toeristen, ook via internet en apps. Met name Twente staat voor de opgave om de bestuurlijke dichtheid te verminderen en oriëntatie op het bedrijfsleven te versterken. Voor het CDA is dit een harde voorwaarde om verder financieel te participeren.