15 februari 2021

CDA legt oor te luister bij De Wilgenweard

Ook de Overijsselse recreatiebedrijven hebben zwaar te lijden onder de genomen coronamaatregelen. Ook al kun je als provincie de problemen niet ‘maar even oplossen’, toch is het heel belangrijk je oor te luister te leggen en te vragen wat er leeft en wat belangrijk wordt gevonden. CDA-gedeputeerde Roy de Witte, met recreatie in de portefeuille, bracht onlangs samen met Statenlid Jeroen Piksen uit Hellendoorn een bezoek aan recreatiebedrijf De Wilgenweard, gevestigd aan de Regge bij Nijverdal. Zij spraken met Herman Pronk, mede-eigenaar van dit innovatieve en actieve bedrijf dat zich richt op outdoor activiteiten en interactieve escaperooms.

Behalve de verhuur van langlaufski’s staan de bedrijfsactiviteiten al geruime tijd stil. Natuurlijk maakt het bedrijf gebruik van de steunmaatregelen van de overheid. Ook over de vouchers van de provincie Overijssel werd gesproken. Met deze regeling steunt de provincie ondernemers bij het ontwikkelen van digitalisering en marketing. De Wilgenweard dient een voorstel in voor spelontwikkelingen en een reserverings- en kassasysteem, dat geschikter is voor kleinere groepen.

Het bedrijf staat niet alleen voor de uitdaging de coronacrisis financieel te overleven, maar heeft ook de zorg dat er na de crisis een direct tekort aa goed geschoolde en ervaren medewerkers ontstaat. Er vindt een uitloop plaats, bijvoorbeeld naar de zorg(catering). De Wilgenweard onderkent de grote waarde van cross-over samenwerking met andere bedrijfstakken, bijvoorbeeld ICT, het onderwijs, de gemeentes en de zorg. Het zou fantastisch zijn als de provincie daar iets in kan betekenen. Als ras optimist vertrouwt Herman Pronk op de kracht van kwaliteit en innovaties en hij is ervan overtuigd dat De Wilgenweard deze crisis uiteindelijk ombuigt naar nieuwe kansen en mogelijkheden.