06 juli 2016

CDA: Ook geld voor kleine evenementen

Het CDA is content met de uitkomst van de behandeling van het voorstel voor het nieuwe evenementen beleid voor de periode 2017-2019. Naast het besluit voor het nieuwe evenementen beleid is ook het amendement dat het CDA indiende, om ook geld ter beschikking te stellen voor kleine evenementen, aangenomen.

Woordvoerder Rob Engbers is zeer te spreken over het aangenomen amendement. “We hebben er voor gepleit dat er meer geld beschikbaar komt voor kleinere evenementen. Dat wordt goed besteed. Dat blijkt wel uit een experiment eerder dit jaar, waarbij we 50 duizend euro beschikbaar stelde voor kleine evenementen. Binnen een dag was de pot leeg."

Randvoorwaarden

Voor de nieuwe regeling zullen wel een aantal randvoorwaarden worden opgenomen zoals gedragenheid door lokale samenleving, regionale potentie, onderscheidend karakter, vernieuwend en aansluitend bij profiel van de streek. Op basis van deze randvoorwaarden moet een toekenningscommissie de toekenning gaan doen.

Werkgelegenheid

Daarnaast is het CDA enthousiast over het voorstel voor het evenementenbeleid omdat er ruimschoots aandacht is voor werkgelegenheid, het verbeteren van het vestigingsklimaat van Overijssel en voor cultuur en breedtesport

Speerpunten

In het nieuwe cultuur beleid zijn vier belangrijke speerpunten geformuleerd. Deze vier punten vormen de basis voor de beslissing hoeveel geld er beschikbaar komt voor een evenement. Het gaat om:

• Beeldbepalende cultuur- en sportevenementen

• Doorgroei potentieel beeldbepalende cultuur- en sportevenementen

• Voorbereiding/uitvoering incidentele cultuur- en sportevenementen

• Faciliteren van kennisoverdracht en samenwerking